مرکز و قلب کوشش های فکری

یکی از فضاهای آموزشی که متأسفانه از طرف آموزش و پرورش و بعضی از مدارس مورد بی مهری قرارگرفته کتابخانه و کتابدار مدارس می باشد. اگر چه کتابخانه و کتاب جزیی از اجزاء جدا نشدنی …

یکی از فضاهای آموزشی که متأسفانه از طرف آموزش و پرورش و بعضی از مدارس مورد بی مهری قرارگرفته کتابخانه و کتابدار مدارس می باشد.
اگر چه کتابخانه و کتاب جزیی از اجزاء جدا نشدنی یک محیط آموزشی است و مدرسه ای که کتابخانه ندارد، مانند فردی است که در محیطی دور از اجتماع زندگی می کند.
کتابخانه به عنوان مرکز و قلب کوشش های فکری و محل شکوفایی ذوق و استعداد دانش آموزان است، در صورتی که این مرکز در بهترین مکان آموزشگاه با توجه به نورکافی فضای شاد و جذاب باشد، ولی آن چه که در بعضی از مدارس دیده می شود. شاید برخلاف آن چه که از یک کتابخانه متصور است، باشد. در انتخاب نوع کتاب و رعایت مقطع سنی و نظرخواهی از دانش آموزان درتجهیز کتاب های کتابخانه توجهی آن چنان نشده است.
حتی در انتخاب کتابداران مدارس در بعضی از مواقع مشاهده می شود از همکارانی که آشنا به کتابداری هستند، استفاده نمی شود. البته معلوم است با توجه به این که بعضی از مزایای حقوقی معلمی که به عنوان کتابداری انتخاب می شود. کمتر از معلمان همردیف خود می باشد و اگر هم علی رغم میل باطنی از سرناچاری کتابداری را در مدرسه به عهده بگیرد، علاقه چندانی نسبت به جذب دانش آموزان به مطالعه و یا ایجاد فضای مناسب درکتابخانه نخواهد داشت.
کتابدار باید به عنوان متصدی درجه یک کتابخانه فضا را به گونه ای طراحی می کند که اهداف ذکر شده از کتابخانه محقق گردد. پس اگر بخواهیم به این فضای آموزشی با توجه به مزیت های موجود اهمیت بدهیم باید به سه عنصر کتاب، کتابخانه و کتابدار توجه کنیم.

غلامحسین بابایی