چگونه‌ بر شیطان چیره شویم ؟

این یک واقعیت است که‌ اگر شیطان از ما دست بردارد آسوده‌ و راحت می شویم ؛ همه‌ می دانیم که‌ شیطان دشمن آشکار ما است و در هر مکانی بر حسب حال و وضع نقشی را بر عهده می گیرد و هرگز نا امید …

این یک واقعیت است که‌ اگر شیطان از ما دست بردارد آسوده‌ و راحت می شویم ؛ همه‌ می دانیم که‌ شیطان دشمن آشکار ما است و در هر مکانی بر حسب حال و وضع نقشی را بر عهده می گیرد و هرگز نا امید نمی شود مگر از کسی که مؤمن باشد و به اسلحه های زیر مجهز شده‌ باشد:
۱) نیروی ایمان :
ـ نیروی تحریک کننده و نتیجه بخش، که نتیجه اش عبادت خداوند وپایداری همیشگی و پایبندی به حدود وکارهای پی در پی است تا در نهایت به رضایت خداوند پاک و بلند مرتبه می رسد.
ـ نیروی ثمر بخش همراه تمام ارکان ایمان ، و تا زمانی که به طور کامل و جامع از آن متاثر شود استمرار دارد .
ـ این نیروی ایمان او را به گونه ای بار می آورد که با‌ غیب و غیبیات زندگی کندو به طور یقین و بدون شک بدان ایمان داشته باشد.
ـ فرصتی برای کاشتن شک و شبهه در دست شیطان باقی نمی گذارد .
ـ و بدین صورت با ایمان و همراه ایمان وبرای ایمان زندگی می کند ، پس بر شیطان پیروز می شود .
۲) نیروی درونی:
واقعیت دارد که‌ نفس انسان منبع شرارت وگناه است و مملکت و سرزمینی آماده‌ شده‌ برای شیطان است.
ـ اما با تزکیه و خلوص نیت و با تلاش و کوشش به باغی پر ثمر یا به نوری که در بندگی شبانه‌ می درخشد متحول می شود .
ـ و نیروی مطلوب وکافی را در مقابل شیطان به‌ دست می آورد.
ـ واین نیرو باعث جرأت و شهامت انسان در مکانهای خوف و ترس و سخاوت وی در حالات بخل ورزی و عفت وپاکی انسان در مقابل شهوات و صبر در حالت خشم و عصبانیت و مقاومت در برابر آزمایشات زندگی و همچنین باعث استعداد و آمادگی برای امتحانات و پاکی وخلوص دل در میان بیابانهای تا ریکی وظلم می شود .
۳) نیروی عقل:
ـ نیروی عقل که نتیجه آن در تصور اسلامی شناخت شیطان وحقیقت او است.
ـ واین نیرو علمی است که منابع شرعی را با راهها وگذرگاههای شیطانی تطبیق می دهد.
ـ علم و آگاهی به‌ مبارزه‌های شیطانی با انسان در طول تاریخ.
ـ آگاهی به حیله های شیطانی در تمامی زمینه های زندگی.
ـ شناخت حقیقت عقل، باعث می شود که‌ انسان به وسیله تأثیر گذاریهای شیطانی ازحد و مرز خود تجاوز نکند.
* به امید خدا اینچنین بر شیطان غلبه کنیم.*

نویسنده‌ : اسماعیل رفندی/ مترجم : پروانه‌ لاوی
ز ـ عبادی