کالین پاول کیست؟

کالین پاول را می تواندر طیف جمهوریخواهان سنتی آمریکا تعریف نمود.وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا یکی از مخالفان استراتژیهای فعلی بوش در بغداد محسوب می شود.پاول بارها …

کالین پاول را می تواندر طیف جمهوریخواهان سنتی آمریکا تعریف نمود.وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا یکی از مخالفان استراتژیهای فعلی بوش در بغداد محسوب می شود.پاول بارها مخالفت خود با رویکرد واشنگتن در عراق را اعلام نموده است.کالین لوتر پاول (زاده ۲۰۰۱) شصت و پنجمین وزیر خارجه آمریکا بود که تحت فرمان رئیس جمهور جرج دبلیو بوش همکاری می‌کرد.
او در ۱۶ دسامبر۲۰۰۰ توسط بوش کاندید شد و پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس سنای آمریکا این مقام را در اختیار گرفت.
با گرفتن مقام وزارت امور خارجه او به بالاترین مقام رسمی دولتی که تا بحال به یک “افریقایی-آمریکایی”‌ رسیده بود دست یافت. پاول وقتی در ارتش آمریکا خدمت می‌کرد از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ مشاور امنیت ملی و از۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود.پاول در خلال جنگ عراق بارها مخالفت خود با سیاستهای بوش پسر و همراهانش را اعلام نمود .وزیر امور خارجه سابق آمریکا از سوی مثلث چنی-رایس-رامسفلد طرد شده بود.
از این رو در جلسات نومحافظه کاران نظر وی مورد استناد قرار نمی گرفت.همین وضعیت سبب شد تا پس از پیروزی بوش بر جان کری در جریان رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۰۴ میلادی ،پاول مجبور شود از سمت خود استعفا کند.پاول پس از استعفا از سمت خود انتقادهای سختی را نسبت به عملکرد بوش پسر بیان نموده است.

رضا حسینی