لورازپام ( Lorazepam)

نام تجاری این دارو آلزاپام (Alzapam) است. از نظر طبقه‌بندی درمانی این دارو به عنوان یک داروی ضد اضطراب، آرامبخش و خواب‌آور استفاده می‌شود. ـ این دارو به صورت قرص‌های شیار دار ۲ – ۱ میلی‌گرمی …

نام تجاری این دارو آلزاپام (Alzapam) است. از نظر طبقه‌بندی درمانی این دارو به عنوان یک داروی ضد اضطراب، آرامبخش و خواب‌آور استفاده می‌شود.
ـ این دارو به صورت قرص‌های شیار دار
۲ – ۱ میلی‌گرمی در بازار موجود است.
● موارد مصرف
▪ از جمله موارد مصرف لورازپام:
۱) درمان مشکلات اضطرابی
۲) تسکین کوتاه مدت علائم و نشانه‌های اضطراب
۳) آمادگی پیش از بیهوشی به منظور آرامش و کاهش اضطراب و به خاطر آوردن حوادث مربوط به روز جراحی
۴) درمان صرع مداوم
۵) تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی
● نکته
این دارو به راحتی از مجرای گوارش جذب می‌شود. اگر به شکل خوراکی مصرف شود بعد از دو ساعت به اوج اثر خود می‌رسد. به راحتی از جفت عبور کرده و به داخل شیر نیز ترشح می‌شود.
نیمه عمر این دارو ۱۰ تا ۲۰ ساعت است و از طریق ادرار دفع می‌شود.
حال باید به موارد منع مصرف دارو اشاره کرد که شامل: اختلالات دپرسیو (افسردگی) اولیه، کودکان کوچکتر از ۱۲ سال، اغما و شوک است. همچنین باید متذکر شد که در موارد مسمومیت‌ حاد با الکل و در دوران حاملگی و مادران شیرده نباید از این دارو استفاده کرد.
مصرف این دارو در بیماران مسن و ناتوان ، افرادی تمایل به خودکشی دارند، آب سیاه چشم و اختلالات گوارشی باید با احتیاط صورت گیرد.
● عوارض جانبی
عوارض جانبی معمولا با ادامه مصرف دارو یا با کاهش دوز مصرفی ناپدید می‌شوند. از عوارض شایع به دنبال مصرف این دارو می‌توان به خواب‌آلودگی، فراموشی، سرگیجه، بی‌قراری و تاری دید یا دو بینی اشاره کرد. همچنین در بعضی موارد ضعیف شدن شنوایی، تهوع و استفراغ و بی‌اشتهایی نیز به دنبال مصرف لورازپام مشاهده شده است.
● آموزش به بیمار و خانواده
- در صورتی که بیمار تحت درمان خوراکی است، نباید رانندگی کند تا اینکه اثر خواب‌آلودگی لورازپام کاهش یابد.
- باید به بیمار توصیه شود که از مصرف قهوه با حجم زیاد خودداری کند. اثرات ضد اضطراب لورازپام می‌تواند به طور آشکاری به وسیله ۵۰۰MG کافئین از بین برود.
باید توجه داشت که یک فنجان قهوه حاوی ۱۲۵ تا ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین است.
- هنگامی که بیمار تحت درمان خوراکی این دارو است از نوشیدنی‌های الکلی باید خودداری کند.
توقف رژیم درمانی باید به تدریج طی چند روز صورت گیرد. به بیمار تحت درمان دراز مدت هشدار داده شود تا دارو را به طور ناگهانی قطع نکند.
- به بیمار توصیه شود که در صورت حامله شدن یا تمایل به بارداری، باید درباره قطع مصرف دارو با پزشک خود تماس بگیرد.

کارشناس دارو