بانو سیده نصرت امین

حاجیه‌خانم سیده نصرت بیگم امین ( معروف به بانوی ایرانی ) در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی در اصفهان متولد شد . پدر ایشان سیدمحمدعلی امین‌التجار اصفهانی فردی مؤمن و مادرش بانویی شریف ، خداوند …

حاجیه‌خانم سیده نصرت بیگم امین ( معروف به بانوی ایرانی ) در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی در اصفهان متولد شد . پدر ایشان سیدمحمدعلی امین‌التجار اصفهانی فردی مؤمن و مادرش بانویی شریف ، خداوند پس از سه فرزند پسر ، این دختر را به ایشان عطا می‌دارد . مادر درچهارسالگی او را برای آموزش قرآن و خواندن و نوشتن به مکتب می‌فرستد در صورتی‌که در آن ایام باتوجه به فضای حاکم کمتر خانواده‌ای به خود اجازه می داد ، دختری را برای کسب دانش به مکتب یا مدرسه بفرستد .
به این ترتیب بانو امین به تحصیل ادامه می‌دهد تا ۱۵ سالگی که با پسرعموی خود حاج‌میرزا ملقب به معین‌التجار ازدواج می‌کند و به خانه‌داری و تربیت فرزندان مشغول می‌شود اما این امر نیز مانع ادامه تحصیل و مطالعه و تحقیق ایشان نمی‌شود .
بانوامین با تلاش به تحصیل صرف و محو ، بلاغت ، تفسیر ،‌ علم حدیث ، فقه ، اصول ، فلسفه و عرفان می‌پردازد و با وجود مشکلات متعدد طلبگی و تحصیل خود را در سطوح عالیه نیز ادامه می‌دهد تا این که در چهل سالگی مرتبت و تسلط علمی ایشان مورد تأیید علما و مراجع تقلید وقت قرار می‌گیرد و به دریافت درجه اجتهاد و روایت نایل می‌شود . بانو امین از چهل‌سالگی تا پایان عمر به تألیف کتب ، تدریس ، پاسخگویی به پرسش‌های دینی مردم و ارشاد دختران و زنان می‌پردازد .
● آثار ایشان عبارتند از :
۱) اربعین الهاشمیه
۲) جامع‌الشات
۳) معاد یا آخرین سیر بشر
۴) النفحات الرحمانیه فی‌الواردات القلبیه
۵) اخلاق
۶) مخزن العرفان
۷) روش خوشبختی و توصیه به خواهران یمانی
۸۰ مخزن اللئالی در مناقب مولی‌الموالی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام
۹) سیرو سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء
بانوامین در سال ۱۳۴۴ با سرمایه‌ی خود مکتبی به نام فاطمه سلام‌الله علیها و نیز دبیرستانی دخترانه تأسیس می‌کند و بسیاری از دخترانی که به واسطه جو حاکم بر آن ایام و باتوجه به کشف حجاب و این که دبیران مرد در دبیرستان‌های دخترانه تدریس می‌کردند ، از نعمت تحصیل منع شده بودند زمینه ادامه تحصیل را فراهم می‌آورد .
ایشان هم‌چنین در کانون تبلیغات و تعلیمات دینی بانوان اصفهان به تدریس معارف و تفسیر قرآن می‌پردازد و تا پایان عمرپربرکت خود به تعلیم و کوشش درجهت رشد علمی و معنوی دختران و زنان اهتمام می‌ورزد .
زمانی که بانو امین کتاب « اربعین الهاشمیه » را نوشت و این کتاب به حوزه علمیه نجف رسید و علما از آن استقبال کردند ، آیه‌الله آقا سیدمحمدعلی نجف‌آبادی در تکمیل تشویق‌های علما گفتند : بانو امین هرچه در این کتاب نوشته‌اند از تراوشات فکری خودشان بوده است و ربطی به تعلیمات من ندارد .
بانوامین سال‌های متمادی در راه تحصیل علم و مقامات معنوی زحمت‌ها کشید و عملاً به جهان اعلام کرد که زن حتی در محیط اجتماعی نامساعد و با وجود موانع و مشکلات ، با رعایت کمال و تقوا می‌تواند به تحصیل علم ادامه دهد و مقام شامخی را هم احراز کند و راه را برای دیگران نیز هموار سازد .
بانو امین از علمایی همچون آیه‌الله العظمی محمد کاظم شیرازی – آیه‌الله العظمی عبدالکریم حائری – آیه‌الله ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبانانی – آیه‌الله محمدرضا نجفی اصفهانی اجازه اجتهاد یافت .