روستای قرن‌آباد

روستای قرن‌آباد در ۲۰ کیلومتری شهرستان گرگان در استان گلستان قرار دارد و به لحاظ تقسیمات سیاسی- اداری وابسته به این شهرستان است. از پیشینه این روستا اطلاعات تاریخی دقیقی ارائه …

روستای قرن‌آباد در ۲۰ کیلومتری شهرستان گرگان در استان گلستان قرار دارد و به لحاظ تقسیمات سیاسی- اداری وابسته به این شهرستان است. از پیشینه این روستا اطلاعات تاریخی دقیقی ارائه نشده است اما سرشناسان روستا و افراد مسن متفق‌القولند که روستا بسیار قدیمی بوده و از روستاهای همجوار خود قدمت بیشتری دارد. پیرامون وجه تسمیه روستا عده‌ای عقیده دارند که چون روستا دارای بنایی بسیار قدیمی است کلمه قرن به همین جهت انتخاب گردیده است.
اغلب روستاییان قرن‌آباد شاهکوهی هستند که این روستا را برای ایام قشلاق خود انتخاب کرده‌اند. از آنجا که اولین روستای اینترنتی ایران در شاهکوه شکل گرفت مردم این منطقه با ادبیات جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنا بوده و بسیاری از جوانان آنها با رایانه و اینترنت آشنا هستند. همین آشنایی باعث شد که در محل قشلاق خود به تاسیس مرکز جامع خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات بپردازند. افراد بومی این مرکز را به نام کتابخانه مجازی می‌شناسند. طبق آخرین آمار (اسفندماه ۱۳۸۲)، جمعیت روستا ۲۱۰۹ نفر و تعداد خانوار ۵۰۸ و درصد افراد باسواد ۷۳درصد می‌باشد که از این تعداد ۷۶۳ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. در این روستا بیش از ۳۰ خانم با تحصیلات لیسانس ساکن هستند.
مرکز جامع خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستای قرن‌آباد با چشم‌انداز توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با بهره‌گیری از دستاوردهای ارتباطات و فناوری اطلاعات احداث شده است. در این مرکز سعی شده است تا کلیه سازمان‌های دولتی خدمات خود را به‌صورت یکجا به روستاییان ارائه دهند و این مرکز نقطه اتصال دولت الکترونیک ‌باشد.
علاوه بر آن, این مرکز محلی برای دسترسی روستاییان به آموزش‌های مجازی، کتابخانه مجازی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، کار از راه دور و سایر خدمات نوین که در شهرها از طریق ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال توسعه می‌باشند، است.

احمد جلالی