۱۹ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۱ اکتبر ــ آغاز دو انقلاب در مجارستان در یک زمان و به فاصله ۱۰۷ سال از یکدیگر

درتاریخ مجارستان، دو رویداد شبیه به هم به فاصله ۱۰۷ سال از یکدیگر روی داده است که بر عقیده «فلسفه تاریخ» صحه می گذارد. هر دو واقعه در اکتبر روی داد. ۱۱ اکتبر درهر دو واقعه روز تعیین …

درتاریخ مجارستان، دو رویداد شبیه به هم به فاصله ۱۰۷ سال از یکدیگر روی داده است که بر عقیده «فلسفه تاریخ» صحه می گذارد. هر دو واقعه در اکتبر روی داد. ۱۱ اکتبر درهر دو واقعه روز تعیین کننده بود و دو قیام مجارها، هر دو توسط روسیه سرکوب شد.
نخستین واقعه، در اکتبر سال ۱۸۴۹ روی داد. در آن زمان، مجارستان جزئی از قلمرو امپراتوری اتریش بود، و اتریش گرفتار یک انقلاب داخلی. درآن زمان، یک روشنفکر مجارستانی به نام «لایوس کوسوت» که خواهان استقلال وطنش از اتریش و برقراری یک حکومت پارلمانی درآنجا بود دست به قیام زد، و مردم هم از او پشتیبانی کردند. اتریش که به دلیل عصیان داخلی قادر به اعزام نیروی اضافی به مجارستان نبود از تزار روسیه کمک خواست و ارتش روسیه وارد مجارستان شد و این کشور را به خاک وخون کشید، و قیام ملی آن را سرکوب کرد و سلطه اتریش ادامه یافت.
۱۰۷ سال بعد دراکتبر سال ۱۹۵۶، هنگامی که غرب گرفتار وقایع آبراه سوئز و جنگ مشترک انگلستان، فرانسه و اسرائیل بر ضد مصر بود، ارتش مسکو به مجارستان نیروی تقویتی فرستاد و قیام ملی مجارها را که رهبر آن ناجی (ناگی) بود به همان ترتیب اکتبر سال ۱۸۴۹ سرکوب کرد و حکومت را به «کادار» مخالف ردیف اول «ناگی» سپرد. ناگی نیز یک سوسیالیست بود منتهی سوسیالیستی ملایم و ملی گرا. با شکست قیام مجارها در سال ۱۹۵۶، این کشور تا اواخر دهه ۱۹۸۰ که بلوک شرق منحل شد همچنان از اعضای این بلوک بود.