"پلو پختن را هم بلد نیستی؟!"

فکر نکنم در این روزگار دختر و پسری پیدا بشوند که پلو پختن را هم بلد نباشند! اما محض اطمینان: "معمولاً اگر ۵/۲ سانتی متر آب روی برنج را بگیرد، بدون چسبیدن یا همان "شفته شدن" خوب می‌پزد. …

فکر نکنم در این روزگار دختر و پسری پیدا بشوند که پلو پختن را هم بلد نباشند! اما محض اطمینان:
"معمولاً اگر ۵/۲ سانتی متر آب روی برنج را بگیرد، بدون چسبیدن یا همان "شفته شدن" خوب می‌پزد. بعد از جوشاندن ، حرارت را کم کنید در ظرف را بپوشانید و هم نزنید، تا بخار کم کم برنج را بپزد."
نشاسته مانند پاستا، جز اصلی برنج است. اما بر خلاف ماکارونی، برنج باید با آب کم پخته شود. مایع جذب شده توسط نشاسته باید آنقدر باشد که برای مدت زمان پخت کامل برنج کافی باشد و نه بیشتر. این طوری برنج پف می‌کند و به اصطلاح" قد می‌کشد" . اما پاستا را به قول ایتالیایی‌ها باید "آل دنته" از آب درآورد. یعنی آنقدر سفت که زیر دندان بیاید.
وقتی که برنج در آب می‌جوشد، گرما توسط مولکولهای در حال حرکت آب و از طریق همرفت منتقل می‌شود. با جذب شدن آب، حرارت دیگر به طور مستقیم یا از طریق همان رسانایی از ته ظرف به برنج‌ها می‌رسد و ممکن است باعث سوختن کل ناهار شود. بنابراین بعد از اندکی جوشاندن باید زیر پلو را کم کرد تا بخار آب به همرفت ادامه بدهد. گذاشتن در ظرف باعث می‌شود بخار آب در برخوردن با آن سرد شده و به داخل ظرف برگردد و به اصطلاح "فرار نکند".