سنتور- یان چین

ستنور یک ساز زهی ضربی متداول در چین بوده و باکیفیت عالی ،روشن و طنیندار صوتی و قدرت مظهر بزرگ خود برای تکنوازی ،گروه نوازی و یا همراهی آوازبسیار مناسب بوده ولذا در ارکستر ملی …

ستنور یک ساز زهی ضربی متداول در چین بوده و باکیفیت عالی ،روشن و طنیندار صوتی و قدرت مظهر بزرگ خود برای تکنوازی ،گروه نوازی و یا همراهی آوازبسیار مناسب بوده ولذا در ارکستر ملی جایگاه مهمی در اشغال دارد. طبق یادداشتهای قدیمی قبل از قرون وسطی سنتور درفارس و کشورهای عربی باستان در خاور میانه رواج داشت و درسلسله ا مپراتوری مین (سالهای ۱۳۶۸-۱۶۴۴)بدنبال رفت و آمدهای روزافزون دوستانه بین چین و آسیای غربی و شرقی سنتور ا زفارس ا ز راه دریائی به چین منتقل شد و در ابتدا در استان ساحلی کانتون رواج یافت و سپس بتدریج در سراسر کشور تعمیم یافت. در سالهای بعد سنتور درنتیجه تجدیدسازی نوازندگان مردمی تدریجا به "یان چین "-آلت موسیقی ملی چین مبدل گردید. سنتور ساز زهی به شکل جعبه ذوزنقه متساوی الساقین ومعمولا دارای ۷۲سیم که هر چهار تای آن بر خرک بسته شده و آن را به وسیله دو مضراب چوبی باریک می نوازند . در چین "یان چین ""خو دیه چین "یعنی ساز پروانه هم نامیده میشود.
نواختن ستنور فنون و شیوه های زیادی دارد و کیفیت صوت آن نیز متنوع است : صوت دربخش بم کلفت و سنگین بوده و دربخش صوت میانه صاف و شفاف بوده و دربخش صوت بلند روشن وپر طنین می باشد . "یان چین " برای آهنگ سریع و بیان احساسات زنده و نشاط انگیز وشادمان مناسب است . در بیش از ۴۰۰سال که ستنور در چین رواج داشت تهیه کنند گان ستنور چین تنوع جدید این ساز را خلق کرده اند از قبیل :"یان چین "با تغیر صدا ،"یان چین "باتغیر پرده و مقام ،"یان چین چنگ " و "یان چین الکترونیک".
در اینجا " یان چین الکترونیک قابل توجه است . این ساز ،بدنه ،پیکاپ،بلند گو و جعبه صدارا شامل می شود .درهنگام ارتعاش سیمها ی ساز ، امواج صوت از راه پیکاپ به علایم الکترونی بدل می شود و پس از زیبا سازی در دستگاه بلندگو از آن پخش می شود. ستنور الکترونی در گروه نوازی و تک نوازی مورد استفاده است . خلاصه کلام "یان چین " که سالیان دراز در چین رایج بوده و پیشرفت کرده ،چه در زمینه تهیه و یا در هنر نوازندگی و افرینش اهنگ صاحب خصوصیات سنتی و سبک ملی شده و مورد علاقه مردم است.
آهنگ :"بهار در رود چینگ جیان "