تنبیه بچه ها! چگونه؟

● جلوگیری ـ سعی کنید محیط خانه را به شکلی فراهم کنید که برای بچه ها ساده تر باشد، خوش رفتار باشند تا شما هم کمتر به فکر تنبیه آنها بیافتید. واضح است که شما ولی محترم، تمامی قوانین …

● جلوگیری
ـ سعی کنید محیط خانه را به شکلی فراهم کنید که برای بچه ها ساده تر باشد، خوش رفتار باشند تا شما هم کمتر به فکر تنبیه آنها بیافتید. واضح است که شما ولی محترم، تمامی قوانین و محدودیتها را تعریف میکنید اما توجه داشته باشید که باید این قوانین را تمام و کمال برای بچه ها توضیح داده، بیان کنید و آنها را راهنمایی و آگاه نمایید تا بفهمند. اکثر مسائلی که طی سالیان برای ما تعریف مشخصی دارند برای کودکان بسیار جدید هستند.
ـ به بچه ها یاد بدهید که چگونه در مورد احساسشان حرف بزنند که بهتر از بیان آنها توسط روشهای لجبازانه است.
ـ سعی کنید به شرایط تنش زا، پیشی بگیرید و راه هایی را باز کنید تا این شرایط را حل کنید قبل از آنکه کودکان در حالت خارج از کنترل قرار گیرند.
ـ خشم خود را در سطوح مختلف، کنترل کنید و مراقب باشید که پاسخ پرخاشجویانه به کودک ندهید.
صبور باشید. به خود یادآوری کنید که کودک بی تجربه شما نیاز به راهنمایی و تکرار بیشمار دارد تا بتواند مقصود شما را درک کرده و بخاطر بسپارد که چکاری باید انجام دهد.
ـ مرتبا مهرتان را به او ابراز کنید.
ـ سعی کنید در تربیت خود، ثابت قدم باشید.
ـ اعمال قدرت مثبت
ـ اگر به کودکان نکات مثبت آنها را بجای نکات منفی شان بیان کنید، بیشتر یاد میگیرند. زمانهایی را به ستایش و تعریف از آنها سپری کنید، مخصوصا وقتی کار و رفتار خوبی از آنها سر میزند.
● تنبیه غیربدنی
ـ توضیح و بیان دلایل همواره اولین مسیر است اما این روش بستگی به سن کودک شما دارد.
ـ حواس پرتی خاص بچه های کم سن و سال است. اگر یک کودک راه مناسبی را بیابد فورا دست از رفتارهای بد برمیدارد.
ـ وقتی کودکان به کار بد روی می آورند، سرزنش حرفی و یادآوری کارهای خوب، بهترین روش است. روی این مسئله تاکید کنید که چه کاری بد است. هیچوقت نگویید "تو بچه بدی هستی".
ـ ایجاد وقفه در تنبیه، فضایی برای تنفس ایجاد میکند و به شما و کودکان آرامش میدهد تا بتوانید دوباره تلاش کنید. این وقفه ها را فراموش نکنید.
ـ حذف امتیازات و محروم کردن کودک از امکاناتی که دارد باید بعنوان آخرین مرحله تنبیه منظور شود. اگر توضیح و یادآوری نتوانست کودک را سربراه آورد، نیاز است تا کودک نتیجه رفتارهای بد خود را با قطع بعضی امکاناتش تجربه کند.
ـ باید سعی کنیم تا تبیه بدنی را متوقف نماییم. بدین ترتیب کودکانی سالمتر خواهیم داشت که بهتر رفتار میکنند و میفهمند که تنبیه بدنی چاره کار نیست و خود نیز از آن اجتناب میورزند. بدین ترتیب فرهنگی را پایه میریزیم که در آن جهان سختی و خشونت کمتری خواهد دید. به امید آن روز از عزیزانتان مراقبت کنید.