طرز تهیه زولبیــا و بامیه

● مواد لازم برای تهیه زولبیا: ▪ نشاسته: دویست گرم ▪ ماست: دویست گرم ▪ آرد: بیست گرم ▪ روغن جامد: یک قاشق چایخوری ▪ جوش شیرین: نصف قاشق چایخوری آب یا در صورت تمایل ▪ گلاب: یک قاشق سوپخوری ● …

● مواد لازم برای تهیه زولبیا:
▪ نشاسته: دویست گرم
▪ ماست: دویست گرم
▪ آرد: بیست گرم
▪ روغن جامد: یک قاشق چایخوری
▪ جوش شیرین: نصف قاشق چایخوری آب یا در صورت تمایل
▪ گلاب: یک قاشق سوپخوری
● طرز تهیه:
ابتدا باید نشاسته و ماست را با یکدیگر مخلوط کنیم، پس از چند دقیقه که نشاسته در ماست حل شد، آرد را به آن افزوده و با همزن خوب هم می‌زنیم تا مایع مورد نظر صاف شود. آن‌گاه روغن جامد را به آن اضافه می‌کنیم و دوباره شروع به همزدن می‌کنیم، سپس به مایع درست شده، آب و یا گلاب را به همراه زعفران و جوش شیرین اضافه کرده و هم می‌زنیم. سپس مایع را در قیف مخصوص می‌ریزیم و روی روغن داغ، فرم می‌دهیم، پس از این که کمی سرخ شد، آنها را پشت و رو می‌کنیم و داخل شربت قرار می‌دهیم و پس از یک ربع از شربت خارج می‌کنیم. توضیح: برای تهیه شربت یک کیلو شکر را در ۳۰۰ گرم آب می‌جوشانیم و به آن مقدار کمی جوهرلیمو، هل و ۱۰ گرم باتقا (مایه‌ای که قنادها از آن استفاده می‌کنند) اضافه می‌کنیم.
● مواد لازم برای تهیه بامیه
▪ نفر تخم‌مرغ: سه عدد
▪ روغن جامد: یک قاشق مرباخوری
▪ شکر: نیم کیلو
▪ آرد: دویست گرم
▪ آب: به مقدار لازم
▪ نمک: یک سوم قاشق چایخوری
▪ آب‌لیمو: دو قاشق سوپخوری
▪ گلاب: به مقدار لازم
● طرز تهیه:
ابتدا آب را جوش می‌آوریم، با شعله ملایم آرد را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا خمیر نسبتا سفتی به دست آید. سپس روغن را به آن اضافه می‌کنیم و مرتب هم می‌زنیم (حدود دو الی سه دقیقه) به طوری که خمیر به صورت سفت در بیاید. پس از این که خمیر کمی سرد شد، تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی به آن اضافه می‌کنیم تا خمیر خوب ورز بخورد و نرم شود. برای اینکه بامیه رنگ زیباتری به خود بگیرد، بهتر است از شربت بامیه یک قاشق سوپخوری به خمیر بامیه اضافه کرده و با خمیر مخلوط کنیم. سپس خمیر را در قیف می‌ریزیم و به صورت دایره دایره در ظرف روغن داغ می‌ریزیم.
به یاد داشته باشید که بامیه‌ها را هنگام سرخ شدن، باید مرتب هم بزنید تا به هم نچسبند و یک دست سرخ شوند. بامیه‌ها را در همان حال که داغ هستند، به شربت گرم اضافه می‌کنیم تا شربت را خوب به خود جذب کنند.در غیر این صورت بامیه‌ها، شربت را جذب نخواهند کرد. به یاد داشته باشید اگر بامیه پس از چند ساعت شربت خود را از دست داد، علت آن رقیق بودن شربت است و دلیل دیگری ندارد.