گاز گرفتگی (حیوانات) Bites

● علائم : بیشتر کودکان حیوانات را دوست دارند اما وقتیکه با آنها هستند همیشه ملایمت بخرج نمی‌دهند گاهی اوقات نسبت به آنها خشونت می‌کنند و همین موجب میشود تا حیوانات آنها را …

● علائم :
بیشتر کودکان حیوانات را دوست دارند اما وقتیکه با آنها هستند همیشه ملایمت بخرج نمی‌دهند گاهی اوقات نسبت به آنها خشونت می‌کنند و همین موجب میشود تا حیوانات آنها را گاز بگیرند. اکثراً آنچه نتیجه گاز گرفتن حیواناتی نظیر سگ و گربه است یک یا چند سوراخ نسبتاً عمیق پوستی است. نیش وگزش حشرات ضایعه‌ای شبیه کهیر بصورت برآمدگی سفید با حاشیه قرمز بوجود می‌آورد محل نیش و گزش حشرات خارش زیاد دارد اما درد و واکنش موضعی ظرف ۳ الی ۴ روز از میان می‌رود. کک‌هایی که معمولاً در بدن حیوانات خانگی پیدا میشوند نیز ضایعات کهیر مانندی ایجاد می‌کنند.
● آیا خطرناک است؟
گاز گرفتگی و نیش حشرات بندرت خطرناکند اما اگر مورد درمان قرار نگیرند ممکن است عفونی شوند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) کودک خود را دلگرم نموده و او را ساکت کنید. برای مثال اگر سگ یا اسبی او را گاز گرفته باشد نباید از آن ببعد وی را از این حیوانات بترسانید بلکه سعی کنید به او بفهمانید که آن یک حادث جزیی بوده است.
۲) در صورت گاز گرفتگی انسان یا حیوان، محل زخم را با آب و صابون شستشو دهید. از یک کرم ضدعفونی کننده استفاده نموده و یک پانسمان تمیز بر روی زخم بگذارید.
۳) در مورد گزش حشرات، برای تسکین دادن تحریکات و خارش از لوسیون کالامین استفاده کنید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
برای اطمینان از عفونی نبودن گازگرفتگی و برای رد خطر کزاز به دکتر مراجعه کنید.اگر خونریزی از زخم شدید است و یا بعد از دوازده ساعت ناحیه گاز گرفته شده قرمز و متورم شده است مشورت با دکتر الزامی است.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر درباره آخرین تزریق واکسن کزاز از شما سوال می‌کند اگر بیشتر از شش ماه از آن گذشته است یک یادآور کزاز برای وی تجویز می‌کند.
اگر زخم عفونی باشد احتمالاً آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
به کودکتان تاکید کنید با حیوانات مهربان باشد و از اذیت و آزار آنها بپرهیزد. در برخی موارد اگر حیوانی خانگی کودک شما را گاز بگیرد لازم نیست که حیوان را بیرون کنید چون این مساله اکثراً یک حادثه افتاقی است.
اگر به خارج سفر می‌کنید جعبه کمکهای اولیه را همراه داشته باشید و یادآورهای کزاز را به کودک تزریق کنید.
اگر مظنون به گزیدگی کک‌ها در مورد کودک خود هستید فرش مبلمان و اثاثیه منزل را تمیز کنید پودر مخصوص این کار را می‌توانید از دامپزشکی تهیه کنید. همچنین حیوان خود را برای معالجه به آنجا ببرید.
اگر کودک شما مورد گزیدگی پشه واقع شود مواد دفع کننده حشرات را به پوست و لباسهای او بزنید و یا از بخور و اسپری بهنگام شب در اتاق وی استفاده کنید.