گوش درد Earache

● علائم : - درد در اطراف گوش - دمای بیشتر از ۳۸ درجه - ترشح چرک از گوش - کاهش شنوائی - ورم لوزه‌ها - درد بهنگام دست زدن به گوش - تورم غده‌ها - بعلت درد بچه‌های کوچکتر گوش خود را میکشند و آنرا …

● علائم : - درد در اطراف گوش - دمای بیشتر از ۳۸ درجه - ترشح چرک از گوش - کاهش شنوائی - ورم لوزه‌ها - درد بهنگام دست زدن به گوش - تورم غده‌ها - بعلت درد بچه‌های کوچکتر گوش خود را میکشند و آنرا دست مالی می‌کنند
علتهای گوش درد فراوانند. مهمترین علت آن، عفونت گوش میانی یا ورم گوش میانی است. این بیماری مخصوصاً در کودکان کمتر از شش سال شایع‌تر است زیرا لوله استاش که از گلو به گوش کشیده شده است نسبتاً کوتاه میباشد در نتیجه، عفونتهای بینی و گلو می‌توانند به آسانی به حفره گوش میانی گسترش یابند. شیرخواران نمی‌توانند دقیقاً محل درد را تشخیص دهند و به همین علت هنگامیکه درد شدید است صورت خود را دست مالی می‌کنند اگر کودک دچاردندان درد، ورم لوزه‌ها یا اوریون باشد و یا غده‌های گردنش متورم شوند و یا باد سرد به گوش او بخورد ممکن است از درد گوش شکایت کند دردهای شدید گوش معمولاً به علت عفونت گوش خارجی (ورم گوش خارجی) است خصوصاً اگر یک جسم خارجی بداخل گوش فرو رفته باشد و یا دمل بوجود آمده باشد.
● آیا خطرناک است؟
گوش درد باضافه فقدان شنوایی خطرناک است. اگر بیماری شناسایی و درمان نشود ممکن است آسیبی دائمی به گوش میانی وارد سازد و به ناشنوایی منجر گردد و ناشنوایی نیز به نوبه خود بر پیشرفت تکلم و توان یادگیری کودک لطمه بزند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) درجه حرارت بدن کودک خود را از نظر تب اندازه بگیرید.
۲) ببینید آیا گوش ترشح دارد.
۳) ببینید آیا شنوایی کودک کم شده است. برای انجام این کار هنگامیکه رویش به سمت دیگر است وی را به آرامی صدا کنید و دقت کنید که آیا روی خود را بر می‌گرداند.
۴) ته گلوی کودک خود را از نظر قرمزی و ورم بازبینی کنید. احتمال دارد ورم لوزه‌ها باشد.
۵) بررسی کنید آیا حفره خارجی گوش ورم دارد اینگونه ورم گوش می‌تواند بر اثر یک دمل باشد هیچ چیز، حتی گوش پاک کن را هم داخل گوش فرو نبرید.
۶) هرگز از قطره‌های گوش استفاده نکنید و چیزی داخل گوش کودک فرو نبرید مگر آنکه دکتر تجویز کرده باشد.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر کودک شما از درد گوش شکایت دارد فوراً با دکتر تماس بگیرید. بیشتر درد گوشها بخاطر عفونت است. اگر درد گوش کودک شدید بوده و همراه با تب است و مخصوصاً اگر متوجه خروج چرک از گوش شدید بلافاصله به دکتر مراجعه نمائید و یا هنگامیکه طفل قادر نیست گوش درد خود را توصیف کند و به مالیدن و دست زدن به گوش خود مشغول میشود مشورت با دکتر لازم است.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر، گوش فرزند شما را جهت پیدا کردن علت درد معاینه خواهد کرد. اگر عفونت باکتریایی موجب آن شده باشد آنتی بیوتیکهای مناسب با آن تجویز می‌کند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
یک بطری آب گرم که درون حوله‌ای پیچیده‌اید روی گوش کودک بگذارید تا دردش تسکین یابد البته بشرطی که علت درد گوش، دمل نباشد.
تا زمانیکه عفونت کاملاً برطرف نشده است از ورود آب به داخل گوش هنگام استحمام جلوگیری کنید.