گشت‌ و گذار با کوچولوها

همراه بردن یک نوزاد به مسافرت، لذتی است که والدین به‌دلیل ترس از عواقب آن، از آن محروم می‌شوند. بهتر است بدانید تمامی نوزادانی که ۲هفته از عمرشان می‌گذرد، این توانائی را دارند …

همراه بردن یک نوزاد به مسافرت، لذتی است که والدین به‌دلیل ترس از عواقب آن، از آن محروم می‌شوند. بهتر است بدانید تمامی نوزادانی که ۲هفته از عمرشان می‌گذرد، این توانائی را دارند که همراه با شما به مسافرت بیایند البته نه هر مسافرتی! باید این نکته را در نظر بگیرید که آنها نیاز به خواب و آرامش دارند. نباید روال همیشگی زندگی آنان را به‌هم ریخت. اول مکان صحیحی را برای مسافرت انتخاب کنید. به‌وسیله حمل و نقل و مکان توجه کنید، سپس چمدان‌هایتان را بدون هیچ استرس و اضطرابی ببندید و حرکت کنید.
● از چه سنی می‌توانیم نوزادمان را همراه خود به مسافرت ببریم؟
▪ مسافرت سن و سال مشخصی نمی‌شناسد. همه چیز بستگی به کودک و مکان مسافرت دارد. نوزاد ۱۵روزه را می‌توانید به مسافرت‌های کوتاه مدت ببرید اما اگر قصد سفر به مکانی دور دارید، کودکتان حداقل باید ۵/۲ماهه باشد.
● بهترین روش سفر کردن برای یک نوزاد چیست؟
▪ وسیله سفر چندان اهمیتی ندارد. مهم مراقبتی است که شما از فرزندتان به‌عمل می‌آورید. مثلاً اگر با هواپیما سفر می‌کنید باید توجه داشته باشید که هنگام صعود و فرود، مایعات به او بنوشانید تا گوش‌هایش نگیرد.
● رفتن به چه اماکنی توصیه نمی‌شود؟
▪ سفر به جاهائی که احتمال ابتلا به مالاریا در آنها زیاد است. هم‌چنین کشورهای گرمسیری و مرتفع برای نوزاد ممنوع است. تا ۱۲ ماهگی کودکان را نباید به اماکنی برد که ارتفاع آنها از سطح دریا بیش از ۱۰۰متر باشد. در ۲سالگی کودک به اماکنی با ۲۰۰۰ ارتفاع نیز می‌تواند برود. اما در صورتی‌که به مشکلی برخوردید و حس کردید سلامت کودک در خطر است حتماً به خانه بازگردید. به این موضوع توجه کنید که عکس‌العمل‌ کودکان با هم متفاوت است. پیش از سفر حتماً کودکتان را واکسینه کنید و دارو و تجهیزات لازم را با خود بردارید.
● در ساک کمک‌های اولیه چه لوازمی ضروری است؟
▪ همه چیز به مکانی مربوط است که قصد سفر به آن‌جا را دارید. داروهای تب‌بر، ضداسهال، ضد عفونی‌کننده‌های پوست، دماسنج، شیشه شیر نشکن، پستانک. داروهای مربوط به نیش حشرات به‌ویژه مالاریا.
● قانون طلائی مسافرت با نوزاد چیست؟
▪ به آهنگ طبیعی نوزاد احترام بگذارید. به او کمک کنید با محیط جدید انس بگیرد. هرگز او را به خود دیگری نسپارید. شیردهی او را به تعویق بیندازید و مواظب حیواناتی که به او نزدیک می‌شوند باشید. پس از بازگشت از سفر نیز به پزشک مراجعه کنید.