تغذیه و پوسیدگی‌ دندان در کودکان

عادت‌های غذایی عامل مهمی است که روی سلامت دندان کودکان اثر می‌گذارد. تغذیه مناسب برای ایجاد دندان‌های قوی و لثه‌های سالم ضروری است. ترکیب رژیم و عادت‌های غذایی افراد (مثلا …

عادت‌های غذایی عامل مهمی است که روی سلامت دندان کودکان اثر می‌گذارد.
تغذیه مناسب برای ایجاد دندان‌های قوی و لثه‌های سالم ضروری است.
ترکیب رژیم و عادت‌های غذایی افراد (مثلا دریافت کربوهیدرات و تناوب غذا خوردن) عوامل مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان هستند. کودکانی که با مایعات شیرین در هنگام خواب تغذیه می‌شوند و یا در طول روز چندین بار مایعات شیرین می‌خورند، مستعد پوسیدگی دندان در ابتدای کودکی هستند؛ به این حالت، پوسیدگی زودهنگام کودکی یا پوسیدگی به علت شیشه‌شیر می‌گویند. در ضمن کودکان در فواصل زمانی معین میان‌وعده می‌خورند، باید سعی شود از موادی که پوسیدگی‌های دندانی کمتری ایجاد می‌کنند، استفاده شود. مصرف غذاهای پروتئینی از قبیل پنیر، مغزها و گوشت همراه با غذاهای تخمیر شده، دندان‌ها را علیه پوسیدگی محافظت می‌کند.
روش‌های پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان در کودکان
۱) مسواک زدن حداقل دو بار در روز که حتما یکی از دفعات آن قبل از خواب باشد تا باکتری‌های عامل پوسیدگی‌ دندان در پلاک‌های دندانی کاهش یابد.
۲) کاهش دفعات مصرف غذاهای حاوی قند به خصوص غذاهایی که علاوه بر دارا بودن قند زیاد، چسبنده هم هستند.
۳) مصرف مواد غذایی پروتئینی.
۴) کاهش میزان کلی مصرف مواد قندی. در صورت مصرف بهتر است همراه با غذاهای اصلی باشند نه بین وعده‌های غذایی.
۵) محدودیت مصرف نوشیدنی‌های اسیدی. نوشابه‌های رژیمی می‌توانند به همان میزان نوشابه‌های غیررژیمی برای دندان مضر باشند. به جز نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها (به‌خصوص نوشیدنی مرکبات) و نوشیدنی‌های با طعم میوه نیز بسیار اسیدی هستند.
۶) تشویق کودک به عدم استفاده از شیشه نیز در سنین بعد از یک سالگی و به خصوص قبل از خواب. در زمان خواب تولید و بلع بزاق کاهش می‌یابد در نتیجه پاک و خنثی شدن مواد اسیدی در بدن نیز با کارآیی کمتری انجام می‌شود.
۷) تشویق به استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید (میزان یک نخود کوچک) که به حفظ و سلامت دندان کمک می‌کند. یون فلوراید وقتی در سطح دندان قرار گیرد، مانع از دست رفتن مواد معدنی مینای دندان و در ضمن سبب رسوب کلسیم و فسفر موجود در بزاق می‌شود، از طرف دیگر از تشکیل پلاک دندانی نیز جلوگیری می‌کند.
۸) آغاز معاینات دندان پزشکی از ۲ یا ۳ سالگی.