تغذیه مناسب

تغذیه درست در عمل کاریست دشوار . این سختی بیشتر مربوط به کنار گذاشتن عادتهای کهن و سالهای سال شیوه تغذیه نادرست است . اما تغذیه سالم حتما به معنای صرف نظر کردن از خوردنی های دوست …

تغذیه درست در عمل کاریست دشوار . این سختی بیشتر مربوط به کنار گذاشتن عادتهای کهن و سالهای سال شیوه تغذیه نادرست است . اما تغذیه سالم حتما به معنای صرف نظر کردن از خوردنی های دوست داشتنی و لذیذ نیست . اصل مطلب رعایت حد و مرز در خوراک است .این مقاله در برگیرنده ده دستور در جهت چگونگی تغذیه درست می باشد .
● متنوع بخوریم
۱) متنوع و اندازه خورده و به تناسب در ترکیب مواد غذایی با یکدیگر توجه کنیم .
۲) در روز چندین بار غلات و به اندازه کافی سیب زمینی بخوریم
۳) نان ، ماکارونی ، برنج ، غلات وسیب زمینی منبع ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر هستند و درعین حال کم چربی می باشد .
۴)در مورد سبزیجات و میوه ، اصل پنج بار در روز را فراموش نکنیم .
۵) مصرف پنج بار میوه وسبزیجات در روز ایده ال است . بهتر است که این محصولات، تازه مصرف شده و یا در صورت امکان خیلی کم و کوتاه پخته شده باشند. یک بار از این پنج بار ، آب میوه مصرف کنیم .
۶) روزانه به اندازه کافی ، لبنیات و حداقل یکبار در هفته ماهی بخوریم ، گوشت و تخم مرغ هم به اندازه مصرف کنیم.
۷) لبنیات و ماهی مواد غذایی زیادی مثل کلسیم در بردارند . ماهی منبع ید و سیلیوم و امگا ۳ می باشد . گوشت به خاطر درصد زیادی آهن و ویتامین های به او به ۶ و به ۱۲ اهمیت دارد . مصرف ۳۰۰ تا ۶۰۰گرم در هفته معمولا کافیست . در صورت مصرف گوشت و لبنیات ، نوع کم چربی آن پیشنهاد می شود .
۸) چربی ، کم مصرف کنیم و از مواد پرچربی صرف نظر کنیم .
۹) مصرف زیاد چربی باعث چاقی شده و می تواند ناراحتی های قلبی و سرطان را به دنبال داشته باشد . ۷۰ تا ۹۰گرم چربی در روز ، آنهم در صورت امکان روغن و یا چربی های گیاهی کافی خواهد بود . فراموش نکنیم که مقدار زیادی چربی نامرئی در محصولات گوشتی ، مثل سوسیس و کالباس و شیرینی ها و شکلات ها و محصولات لبنیاتی وجود دارد .