۱۰ شهریور ۱۳۸۶ ــ ۱ سپتامبر ــ روزی که جنگ جهانی دوم آغاز شد

جنگ جهانی دوم اول سپتامبر سال ۱۹۳۹(۶۷ سال پیش، روزی چون امروز) با حمله نظامی آلمان به لهستان آغاز شد. این جنگ تا اواسط بهار سال ۱۹۴۵ در اروپا و تا اواسط اوت همین سال در خاور دور …

جنگ جهانی دوم اول سپتامبر سال ۱۹۳۹(۶۷ سال پیش، روزی چون امروز) با حمله نظامی آلمان به لهستان آغاز شد. این جنگ تا اواسط بهار سال ۱۹۴۵ در اروپا و تا اواسط اوت همین سال در خاور دور ادامه یافت.
جنگ ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه بامداد آغاز شد و همان روز تا اواخر شب، نیروهای آلمان دانتزیک (گدانسک) را که پس از جنگ جهانی اول به لهستان واگذار شده بود پس گرفتند. حمله نظامی آلمان به لهستان، یک هفته پس از انعقاد پیمان عدم تجاوز آلمان و شوروی آغاز شده بود که اگر آلمان سال بعد این پیمان را نقض نکرده بود، جهان در کنترل این دو قدرت قرار می گرفت. متعاقب همین حمله، فرانسه و انگلستان به آلمان اعلان جنگ دادند و از سوم سپتامر بر ضد آلمان وارد جنگ شدند. شوروی و اسلواکی نیز از هفدهم سپتامبر به لهستان حمله ور شدند و ارتش لهستان که از برابر آلمان عقب نشینی کرده بود مجبور به خروج از وطن شد و به رومانی و مجارستان پناه برد. لهستان ۳۶ روز پس از آغاز حمله به زانو درآمد و میان روسیه و آلمان قسمت شد.
حمله نظامی آلمان به لهستان در سالروز شکست ارتش فرانسه در سال ۱۹۷۰ از آلمان (نبرد سدان) و تسلیم شدن ناپلئون سوم پادشاه وقت به ویلهلم اول پادشاه آلمان آغاز شده بود. در پی این پیروزی بود که ویلهلم به «ورسای» فرانسه رفت و خود را امپراتور همه آلمانی ها اعلام کرد و به این ترتیب آلمان ابر قدرت جهان شد و
انگلستان دوم و روسیه به ردیف سوم پایین رفت و دوران دسته بندی نیروهای رقیب بر سر بلعیدن سرزمینهای قاره های دور دست آغاز شد که تا جنگ جهانی اول ادامه یافت.