شرایط کودکان ـ توکسوپلاسموز

تمام پستانداران (شامل انسان‌ها)، بسیاری از پرندگان و بعضی از خزندگان را درگیر می‌کند. این بیماری در اثر یک نوع انگل تک سلولی که &#۷۸۲;&#۷۸۲;توکسوپلاسماگوندی&#۷۸۲; خوانده می‌شود، …

تمام پستانداران (شامل انسان‌ها)، بسیاری از پرندگان و بعضی از خزندگان را درگیر می‌کند. این بیماری در اثر یک نوع انگل تک سلولی که &#۷۸۲;&#۷۸۲;توکسوپلاسماگوندی&#۷۸۲; خوانده می‌شود، به وجود می‌آید. اندازه این انگل یک سوم سلول‌های قرمز انسان است. با این‌که آزمایش‌های خونی نشان می‌دهند که تقریباً نیمی از افراد بالغ تاکنون با این‌ انگل مواجه شده‌اند، اشخاص کمی (خارج از جامعهٔ پزشکی) حتی از این مسأله اطلاع دارند. توکسوپلاسموز می‌تواند مانند سرخجه، شدیداً در جریان سه‌ ماههٔ اول حاملگی به جنین آسیب برساند. با این حال، بندرت در موارد دیگر هم بیماری خطرناکی می‌شود.
توکسوپلاسموز با خوردن گوشت خام یا خوب پخته نشده و یا با تماس مستقیم با مدفوع جوجه، گربه یا سگ به انسان منتقل می‌شود. بیماری به جز از طریق زن باردار به جنین، از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.
مادری که در جریان سه ماهه اول حاملگی، توکسوپلاسموز می‌گیرد، می‌تواند عفونت را به جنین منتقل کند. در نتیجه ممکن است سقط جنین کند، و یا نوزاد مرده با دنیا بیاید و یا اینکه نوزاد به دنیا آمده هیدروسفالی یا میکروسفالی (مغز بسیار کوچک) داشته باشد. همچنین، ممکن است نوزاد از نظر ذهنی عقب مانده باشد و یا این‌که تشنج، کم‌خونی، یرقان، یا آسیب‌ چشمی داشته باشد.
ـ علائم و نشانه‌ها:
بیشتر کودکانی که توکسوپلاسموز دارند، هیچ‌گونه علامتی نشان نمی‌دهند. بعضی کودکان دچار تورم موقتی غدد لنفاوی هستند و تعداد کمی از آنها علائم مشابه مونونوکلئوز عفونی دارند. ندرتاً بیماری شدید است. در موراد شدید بیماری، کودک دچار تب بالا (۴۱ درجه)، ذات‌الریه، آنسفالیت و بیماری‌های قلبی می‌شود. بیماری هر قدر خفیف باشد، می‌تواند باعث ایمنی دائمی شود.
توکسوپلاسموز، معمولاً تشخیص داده نمی‌شود. از روی شمارش سلول‌های خونی که تعداد زیادی سلول سفید از یک نوع مشخص دارد، حدس زده می‌شود. ولی تنها می‌تواند تست‌های پیچیده‌ای که سطح خونی پادتن‌ها (مواد محافط که بدن برای جنگیدن بر علیه توکسوپلاسما تولید می‌کند) را اندازه‌گیری می‌کنند تأیید شود.
ـ مراقبت خانگی:
پیشگیری بهترین روش مراقبت خانگی است. با این حال، توکسوپلاسموز مادرزادری که از مادر به جنین منتقل می‌شود، چنان نادر است که بسیاری از پزشکان با تجربه حتی یک مورد آن را ندیده‌اند. بنابراین، به ندرت لازم می‌شود که زن حامله را از خوردن گوشت منع کنیم؛ یا این‌که حیوانات خانگی را اخراج کنیم.
ـ موارد احتیاط:
۱. زن حامله نباید خودش را با خوردن گوشت خام یا ناپخته در معرض توکسوپلاسما قرار دهد.
۲. زن حامله نباید ظرف شیر گربه را عوض کند و یا در جریان سه ماه اول حاملگی یک حیوان جدید به خانه بیاورد.
ـ درمان پزشکی:
داروهائی برای درمان موارد شدید توکسوپلاسما وجود دارند، که چون بسیار سمی هستند، نباید به زن حامله داده شوند.
ـ عناوین مرتبط:
تورم غدد لنفاوی، مونونوکلئوز عفونی.