ویتامین‌ها و اختلالات جنسی

ویژگی‌ها و عملكرد جنسی، بخشی از تندرستی و سلامت كلی افراد را تشكیل می‌دهد. در ارزیابی عمومی سلامت افراد، عملكرد جنسی نیز باید در نظر گرفته شود. با وجود اهمیت این موضوعات در …

ویژگی‌ها و عملكرد جنسی، بخشی از تندرستی و سلامت كلی افراد را تشكیل می‌دهد. در ارزیابی عمومی سلامت افراد، عملكرد جنسی نیز باید در نظر گرفته شود. با وجود اهمیت این موضوعات در سلامت كلی افراد، برای بسیاری از افراد گفتگو با پزشكان درباره دلواپسی‌های جنسی دشوار است. در بسیاری از موارد می‌توان از شیوه تغذیه افراد به اختلالات جنسی آنها پی برد و با دادن یك رژیم مناسب، این گونه اختلالات را بهبود بخشید. همچنین در بسیاری از موارد، افراد از مصرف دارو برای درمان مشكلات جنسی خودداری می‌كنند كه می‌توان با توصیه‌های ساده تغذیه‌ای مانند تجویز برخی ویتامین‌ها به آنها كمك كرد.
▪ روی: از موادی كه روی اختلالات جنسی تاثیر می‌گذارد، <روی> است. غذاهای حاوی <روی> عملكرد جنسی بانوان را بهبود می‌بخشد. همچنین مصرف <روی> با تاثیر بر روی غده آدرنال باعث كاهش استرس و افزایش عملكرد دستگاه ایمنی بدن می‌شود. غذاهای غنی از <روی> شامل جگر، غذاهای دریایی، صدف خوراكی، قارچ، دانه آفتابگردان و كنجد است.
▪ اسیدهای چرب ضروری: موادی هستند كه بدن از آنها هورمون تولید می‌كند. ویتامین E، D و K به صورت محلول در آنها وجود دارند. این ویتامین‌ها قادرند پوست، مثانه، چشم و مخاط واژن را نرم و مرطوب نگه دارند. مصرف این مواد به صورت روزانه بسیاری از مسایل و مشكلات جنسی را برطرف می‌كند. برای افزایش اسیدهای چرب ضروری در بدن می‌توان از گیاهان دریایی، بذر كنجد، اسفناج، بادام و طالبی استفاده كرد.
▪ ویتامین :B این ویتامین نقش موثری در بدن بانوان دارد. به طور مثال، ویتامین ۶B میان استروژن و پروژسترون تعادل ایجاد می‌كند و میزان پرولاكتین را كنترل می‌كند. مصرف ویتامین‌های گروه‌ B باعث بهبود جریان خون پوست و مخاط می‌شود.
▪ بیوفلاوین: موادی مشابه ویتامین هستند كه در گیاهان تازه پیدا می‌شوند، به ویژه گیاهان و علف‌های دریایی كه دارای این مواد هستند، نقش مهمی در انعطاف‌پذیری عروق و سلامت رحم دارند و گردش خون را در ارگان‌ها بهبود می‌دهند كه این فرآیند به بهبود اختلالات جنسی منجر می‌شود.
▪ ویتامین :E این ویتامین تاثیر آنتی‌اكسیدانی دارد و غدد جنسی و اندام‌های جنسی را از رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كند. مصرف این ویتامین باعث افزایش تعداد اسپرم و نفوذ آن به داخل تخمك می‌شود. همچنین ویتامین E باعث كاهش ایجاد پلاك روی عروق می‌شود كه این فرآیند موجب بهبود جریان خون می‌شود.
▪ ویتامین :C مصرف این ویتامین‌ها موجب كاهش رادیكال‌های آزاد می‌شود. ویتامین C در اغلب میوه‌ها، به ویژه در پرتقال و توت‌فرنگی وجود دارد.
▪ منیزیم: مصرف منیزیم باعث شل شدن ماهیچه‌های صاف و دیواره عروق می‌شود و دستگاه گردش خون را از رسوب پلاكت‌ها محافظت می‌كند و در نتیجه با بهبود جریان خون، برخی اختلالات جنسی را برطرف می‌كند.

دكتر پروین رهنما