مسؤولیت دوست‌داشتن

برای پیشرفت در زندگی، لازم است مسؤولیت‌های مهم آان را بشناسیم و به‌عهده بگیریم که یکی از آن‌ها، مهر ورزیدن است. ● اهمیت دوست‌داشتن محبت، نیوری مثبتی است که برای گیرنده‌اش، …

برای پیشرفت در زندگی، لازم است مسؤولیت‌های مهم آان را بشناسیم و به‌عهده بگیریم که یکی از آن‌ها، مهر ورزیدن است.
● اهمیت دوست‌داشتن
محبت، نیوری مثبتی است که برای گیرنده‌اش، بسیار مفید واقع می‌شود. گرفتن روزمرهٔ این انرژی برای ما انسان‌ها ضروری است. اگر به کسی مهر می‌ورزیم، یکی از احتیاج‌های مهم او را برآورده کرده‌ایم. آن‌زمان که دوست‌مان دارند، آرامش، رضایت، شادی، تعلق، و امید را حس می‌کنیم. اما وقتی که این انرژی مهم به ما نمی‌رسد، احساس تنهائی، ضعف، ناراحتی، غم و نارضایتی می‌کنیم. پس به‌طور حتم به دوست داشتن، فکر کنیم و برای آن، ارزش بالائی قائل شویم.
● راه‌های دوست داشتن
نیروی محبت را می‌توانیم از راه‌های مختلفی به خود یا دیگران برسانیم. می‌توانیم بگوئیم دوستت دارم یا به گفته‌هایش با حوصله گوش دهیم و او را درک نمائیم، یا به احساس‌هایش توجه کنیم، یا خواسته‌اش را برآورده سازیم، یا برایش دعا کرده و در فکرش باشیم یا به گونهٔ دیگری به او یاری رسانیم تا آرامش خاطر و موفقیت بیشتری داشته باشد.
به‌خاطر داشته باشیم که افراد مختلف، محبت را از راه‌های متفاوت احساس می‌کنند و می‌پذیرند. به‌عنوان نمونه، امکان دارد فردی احتیاج زیادی به حس امنیت داشته باشد و برای محبت کسی که این احساس را برایش به‌وجود می‌آورد، ارزش زیادی قائل شود. شخص دیگری ممکن است خواستار هم‌فکری و شراکت باشد و محبت را بیشتر در رابطه‌ای که این خواص را دارد، حس کند.
● چه کسانی را دوست داشته باشیم؟
رابطهٔ ما با خودمان اهمیت فراوان دارد، چون یکی از نزدیک‌ترین روابط زندگی است، همیشه با خودمان هستیم و کنترل بیشتری روی این رابطه داریم. می‌توایم نیروی خوب دوست داشتن را در وجود خود و برای خود به‌وجود آوریم و به این ترتیب، جواب‌گوی بسیاری از نیازهای احساسی خود باشیم.
اعضای خانوادهٔ اولیه یعنی پدر، مادر و خواهران و برادران ما، اشخاص مهمی هستند که از آغاز زندگی به عناوین مختلف به ما وابسته بوده و خواهند بود. بنابراین، دوست داشتن آنان اهمیت ویژه‌ای دارد.
همسر، فرد مهم دیگری است که لازم است او را به‌صورت پیوسته دوست داشته باشیم. و انرژی مثبت عشق‌زناشوئی را به او برسانیم. طوری که از این نظر، راضی و سرشار باشد.
فرزند، دیگر عزیزی است که دوست‌داشتن او واجب است. کودکان، بسیار تأثیرپذیر هستند و می‌توانند راه مهر و محبت را به خوبی از پدر و مادر بیاموزند و از مزایای گوناگون آن در زندگی برخوردار شوند.
همکاران ما نیز جزو کسانی هستند که لازم است با آنان روابط شغلی نزدیک و سازنده‌ای بنا کنیم. از این راه می‌توانیم در محل کار احساس رضایت داشته و به پیشرفت و موفقیت شغلی دست یابیم.
به این ترتیب مسؤولیت مهم دوست داشتن را به‌عهده گیریم و زندگی پرعشق و محبتی را همراه با نزدکیان خود تجربه کنیم.