۳۰ تیر ـ ۲۱ جولای ـ روزنامه نگاری كه گفت: آزادی در یك جامعه وقتی تامین است كه دست روزنامه نگار برای نشر حقایق باز باشد

«پال دوكPaul Duke» روزنامه نگار آمریكایی و از مدافعان امنیت و آزادی روزنامه نگاران در سطح جهان ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۵ در ۷۸ سالگی از بیماری لوكیمیا (سرطان خون) درگذشت. وی سالها در اسوشیتدپرس، …

«پال دوكPaul Duke» روزنامه نگار آمریكایی و از مدافعان امنیت و آزادی روزنامه نگاران در سطح جهان ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۵ در ۷۸ سالگی از بیماری لوكیمیا (سرطان خون) درگذشت. وی سالها در اسوشیتدپرس، وال استریت جرنال، شبكه تلویزیونی «ان بی سی» و سایر رسانه ها قلم زده بود و همزمان ۲۱ سال در شبكه تلویزیون عمومی آمریكا (پی بی اس) برنامه هفتگی مستقل «واشینگتن ریویو» را اجرا می كرد و خبرنگاران گمنام را به آن دعوت می كرد تا نامدار شوند. خبرنگارانی كه برای شركت در این برنامه، دوك می كوشید كه به چهار میلیون و ششصد هزار تن مخاطبان برنامه ثابت كند كه از روزنامه نگاران، اگر بیطرف باشند و تنها به خاطر روشن ساختن حقیقت بنویسند و حقایق را تبلیغ كنند و طرف این و آن را نگیرند اعضای موثر و دوستدار جامعه هستند. دوك گفته است : « آزادی در یك جامعه وقتی تامین است دست روزنامه نگار در جستجو و به دست آوردن حقایق و انتشار آنها باز باشد و ترس و بیم نداشته باشد. وی سانسور مطالب رسانه های حرفه ای از روزنامه تا كتاب و عكس و فیلم را عملی بر ضد بشریت و خلاف اصول دمكراسی اعلام كرده است.
دوك چند بار در دفاع از امنیت و آزادی روزنامه نگاران ثابت كرده بود كه روزنامه نگاری تنها یك حرفه و وسیله كسب معاش نیست، یك عشق است و روزنامه نگار نباید همواره نگران از دست دادن دلدار (روزنامه نگاری) باشد كه در او مشكلات عاطفی به وجود آید. محروم كردن یك روزنامه نگار از ادامه روزنامه نگاری در هر شكل كه باشد باید از سوی سازمانهای جهانی و ازجمله سازمان ملل یك جرم بر ضد بشریت شناخته شود.
دیوك كه به خاطر پوشش اخبار مبارزات سیاهان آمریكا برای كسب حقوق مدنی و نیز انعكاس اخبار مربوط به نارضایی آمریكاییان از ادامه جنگ ویتنام و همچنین گزارش جزئیات قضیه «واتر گیت» به دریافت چند جایزه روزنامه نگاری نائل شده بود از هواداران روزنامه نگاری «Objective » بود.