۲۰ تیر ـ ۱۱ جولای ـ زادروز « یول براینر» بازیگر فیلم كه قربانی اعتیاد به سیگار شد

امروز زادروز یول براینر Yul Brynner بازیگر آمریکایی فیلم سینمایی است كه ۱۱ ژوئیه سال ۱۹۲۰ در ساخالین (منطقه ولادی وستوك) روسیه به دنیا آمد و دهم اكتبر سال ۱۹۸۵ در شهر نیویورك براثر سرطان …

امروز زادروز یول براینر Yul Brynner بازیگر آمریکایی فیلم سینمایی است كه ۱۱ ژوئیه سال ۱۹۲۰ در ساخالین (منطقه ولادی وستوك) روسیه به دنیا آمد و دهم اكتبر سال ۱۹۸۵ در شهر نیویورك براثر سرطان ریه ناشی از دود كردن سیگار درگذشت. هر سال دوبار، یك بار به مناسبت زادروز او و باردیگر در سالگرد فوت وی، روزنامه ها گزارشهایی در مضار دود سیگار منتشر می سازند. «یول» كه ۶۵ سال عمر كرد در آخرین سال عمر و پس از این كه اعلام شد سرطان او نتیجه دود كردن سیگار بوده است به مبارزه سختی بر ضد استعمال سیگار دست زد.
توجه سینماروها از سال ۱۹۵۶ به او ،از طریق فیلمهایش جلب شده بود. وی در دهها فیلم سینمایی پر فروش شركت كرد و برنده جایزه شد. او در بازیهایش كوشیده بود كه قاطعیت در كارها را ندا دهد و به همین دلیل در نظر سینما روها یک نماد قاطعیت و اراده بشمار می رفت. عادت داشت كه سر خود را از ته بتراشد و با چشمان نافذ خود به مخاطب خیره شود. دهها سال، هركس را با این قیافه « یول براینر » خطاب می كردند.