نگاهی به عوارض حشیش و ترکیبات مشابه آن

این گروه از مواد به نام های مختلف مانند ماری جوانا، علف، گراس، بنگ و غیره وجود دارد. کانابیس از گیاهی به همین نام به دست می آید. قدرت اثر انواع مختلف گیاهی آن به غلظت ماده ای به …

این گروه از مواد به نام های مختلف مانند ماری جوانا، علف، گراس، بنگ و غیره وجود دارد. کانابیس از گیاهی به همین نام به دست می آید. قدرت اثر انواع مختلف گیاهی آن به غلظت ماده ای به نام دلتا-۹ تتراهیدروکانابینول (THC) بستگی دارد.
THC ماده اصلی روانگردان در کانابیس است. THC به سرعت از ریه ها به جریان خون جذب می شود و حدود ده دقیقه بعد از کشیدن، غلظت خون به حداکثر می رسد. سینسمیلا (Sinsemila) نوع بسیار قوی ماری جوانا است که قسمت اعظم آن از گل های انتخاب شده گیاه ماده کانابیس بوده و غلظتTHC در آن بین ۷ تا ۱۴ درصد یا بیشتر است. حشیش ترکیب قوی دیگر کانابیس است.
رنگ حشیش به رنگ قهوه ای تیره است که غلظت THC در حشیش بین ۲ تا ۸ درصد و گاهی ۱۰ تا ۲۰ درصد است. روغن حشیش ماده ای خالص شده از حشیش است که به رنگ سیاه یا قرمز بوده و غلظت THC آن معمولاً بین ۱۵ تا ۵۰ درصد و گاهی به بالای ۶۰ درصد هم می رسد. روش معمول مصرف کشیدن است. آثار حشیش به نوع ماده مصرفی، روش مصرف، مقدار مصرف و موقعیت مصرف، اطرافیان فرد و انتظارات او بستگی دارد. حشیش در مصرف کنندگان مزمن تا ۴ هفته در ادرار دیده می شود. مصرف حشیش معمولاً می تواند مقدمه ای برای استفاده از مواد خطرناک تر باشد.
● اثرات مصرف
با کشیدن حشیش درک زمان از بین می رود و معمولاً گذشت زمان طولانی تر احساس می شود و پرحرفی و خنده بیشتر می شود. از دیگر اثرات حشیش قرمزی چشم، افزایش اشتها، خستگی دهان و اضطراب یا افسردگی است. کشیدن حشیش در حاملگی می تواند باعث کوتاه شدن مدت حاملگی و تولد نوزاد با وزن کم شود. گیجی، بی قراری، اضطراب، توهم و هذیان می تواند به دنبال مسمومیت با حشیش ظاهر شود، اختلال در قاعدگی و اختلال در تعداد فعالیت اسپرم ها دیده می شود.
بعد از گذشت ۱۲ ساعت از آخرین مقدار مصرف بی قراری، گرگرفتگی، بی خوابی، تعریق، خستگی، آبریزش بینی، اسهال، سکسکه و بی اشتهایی به طور شایع به چشم می خورد و در بعضی از افراد عصبیت، بی قراری و اختلال در خواب وجود دارد. که در مسمومیت باعث افزایش اضطراب، هراس، افزایش ضربان قلب، سبکی سر و غش کردن در هنگام ایستادن ممکن است دیده شود. دیگر عوارض مصرف این نوع مواد عبارتند از؛ حملات هراس (Panic)، فراموشی دوره ای، زوال شخصیت (Depersonalization)، اغتشاش شعور، اختلال در مهارت های حرکتی و تلوتلو خوردن فرد که با مصرف زیاد تشنج نیز دیده می شود.

دکتر کمال قضابانویی