چگونه موادغذائی را استریلیزه کنیم؟

استریلیزه کردن مواد کنسروی، مانع کپک زدن و ترشیدن آن‌ها می‌گردد. کپک زدن و یا ترش شدن مرباها، ترشی‌ها و حتی رب، سبب از بین رفتن زحمات زیادی می‌شود که به‌هنگام تهیه آن‌ها کشیده …

استریلیزه کردن مواد کنسروی، مانع کپک زدن و ترشیدن آن‌ها می‌گردد. کپک زدن و یا ترش شدن مرباها، ترشی‌ها و حتی رب، سبب از بین رفتن زحمات زیادی می‌شود که به‌هنگام تهیه آن‌ها کشیده شده است. اما با استریلیزه کردن ظروف حاوی این مواد می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را برای مدتی طولانی نگهداری کنید.
طریقه استریلیزه کردن:
با این روش دیگر نیازی به‌ جوشاندن زیاد مرباها و یا مارمالاد و نیز رب گوجه‌فرنگی نیست. بدین منظور از شیشه‌هائی که دارای در فلزی می‌باشند، استفاده کنید. ظروف شیشه‌ای که در آنها توسط گیره‌ای فلزی به ظرف پرس شود، نیز بسیار ایده‌‌آل است. پس از ریختن مواد مورد نظرتان درون ظروف شیشه‌ای شرح داده شده، آن‌ها را به‌طریق زیر استریلیزه کنید:
قابلمه‌ای بزرگ که ارتفاع آن نیز نسبتاً زیاد است را در دسترس قرار دهید. ابعاد قابلمه باید در اندازه‌ای باشد که پس از قرار دادن ظروف شیشه‌ای در درون آن، حداقل ۵ سانتی‌متر تا لبه آن فضای خالی باقی بماند. هر چه قطر قابلمه بیشتر باشد، تعداد شیشه‌های بیشتری را می‌توان درون آن قرار داد. اگر کیسه خالی برنج در منزل دارید آن را لا زده و بر کف قابلمه قرار دهید. در صورت عدم دسترسی به آن، می‌توانید از ملحفه یا چادر کهنه نیز استفاده کنید. این عمل به‌منظور جلوگیری از تماس کف شیشه‌ها با ته قابلمه در هنگام جوشیدن آب صورت می‌گیرد.
قابلمه را پر از آب کرده و در شیشه‌های رب یا مربا و یا هر نوع مواد کنسروی دیگر را محکم ببندید، سپس هر شیشه را لای روزنامه و یا تکه پارچه کهنه‌ای بپیچانید و یکی یکی درون قابلمه قرار دهید. قابلمه حاوی شیشه‌ها را روی شعله اجاق بگذارید و زیر آن را روشن کنید تا آب آن جوش بیاید. حداقل ۳ سانتی‌متر روی شیشه‌ها باید آب قرار گیرد. اگر در حین جوشیدن، حجم آب درون قابلمه کاهش یافت، با آب جوش آن را پر کنید. مدت زمان لازم برای استریلیزه شدن مواد کنسروی برای هر یک از آن‌ها فرق می‌کند. از لحظه‌ای که آب قابلمه شروع به جوشیدن می‌کند، زمان استریلیزه شروع می‌شود. پس از پایان زمان لازم، شعله گاز را خاموش کرده و بگذارید شیشه‌ها درون آب قابلمه و همراه با آن سرد شوند. در حقیقت در همین مرحله است که در درون ظروف خلاءای به وجود می‌آید که مانع نفوذ باکتری‌ها به درون شیشه شده و در ضمن سبب طولانی شدن مدت نگهداری مواد کنسروه می‌شود. برای کسب اطمینان از یک استریلیزه کامل، کافی است به در شیشه‌ها دقت شود. اگر در شیشه پیچی است و با چرخاندن سفت می‌شود، در مرکز آن باید یک فرورفتگی خفیف دیده شود. ولی اگر ظروف شیشه‌ای از نوع پرسی و گیره است، به‌هنگام بازکردن گیره آن، واشر پلاستیکی بایستی کامل به دو سطح ظرف در آن چسبیده شده باشد. پس از پایان استریلیزه کردن، ظروف شیشه‌ای را با دستمال کاملاً خشک کرده و پس از اتیکت زدن بر روی آن‌ها (مشخص کردن نوع ماده کنسرو شده و تاریخ تهیه آن)، آن‌ها را به مکان مناسبی که معمولاً زیرزمین‌ها می‌باشد و یا هر نقطه تاریک و خشک و خنک دیگری که از حرارت و جریان هوا به دور است، انتقال دهید. موادی را که بدین ترتیب کنسرو می‌کنید می‌توانید برای سال‌ها نیز بدون آنکه آسیبی به آن‌ها وارد آید، نگهداری کرد. البته بهتر است به اندازه مصرف سالانه تهیه شوند. در ضمن سعی کنید از ظروف شیشه‌ای که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم را در خود جای می‌دهند، استفاده کنید. زیرا استفاده از ظروف حجیم سبب می‌گردد که پس از بازکردن در آن‌ها جهت مصرف، مقدار قابل توجهی از مواد در معرض هوا قرار گیرد و مسلماً این امر سبب کپک زدن آن‌ها می‌شودد. ظروف را حتماً قبلاً به‌خوبی شستشو داده و بگذارید آب آن‌ها کاملاً خشک شود. وجود حتی یک قطره آب، سبب کپک زدن و یا ترش شدن مواد کنسرو می‌گردد.
به‌منظور هم زدن مواد کنسروی و یا ریختن آن‌ها در درون ظروف مخصوص استریلیزه، از قاشق چوبی نو و کاملاً تمیز استفاده نمائید.