زکام یا سرماخوردگی

زکام، بیماری پراکنده در سراسر گیتی است که نژادهای گوناگون آدمی در سرزمین‌های مختلف به آن مبتلا می‌شوند. سرماخوردگی یا زکام، زمینه‌ساز بیماری‌های گوناگون به‌ویژه تورم …

زکام، بیماری پراکنده در سراسر گیتی است که نژادهای گوناگون آدمی در سرزمین‌های مختلف به آن مبتلا می‌شوند. سرماخوردگی یا زکام، زمینه‌ساز بیماری‌های گوناگون به‌ویژه تورم و عفونت لوزه‌ها (گلو درد)، سینوزیت، عفونت گوش‌ها و عفونت‌های ریوی می‌شود.
● محل ابتلاء سرماخوردگی:
مجاری تنفسی و حفره‌های آن به‌ویژه در سوراخ‌های بینی، حلق، نای و نایژه می‌باشد و ممکن است باعث بیماری‌های گوش و چشم هم بشود.
● عامل سرماخوردگی:
گروهی از ویروس‌های متنوع هستند که در حالت عادی به طور تقریبی توان بیماری‌زائی ندارند، ولی در زمینهٔ مساعدی که در بدن به‌وجود می‌آید، بیماری‌زا شده و به عامل سرماخوردگی بدل می‌شود.
● عوامل زمینه‌ساز سرماخوردگی:
▪ غذا، گرما، سرما و لباس نامتناسب در دمای مختلف می‌توانند زمینه‌ساز سرماخوردگی شوند.
▪ عدم انتخاب لباس مناسب با دمای محیط و خشکی سوراخ‌های بینی در تولید و تشدید سرماخوردگی مؤثر است.
▪ رفتن ناگهانی از محیط گرم به محیط سرد و رفتن ناگهانی از محیط معمولی و سرد به محیط گرم.
● پیشگیری از سرماخوردگی:
براساس تغذیهٔ خوب، فعالیت بدنی منظم و پوشش مناسب و پوشاندن راه‌های ورود هوا، یعنی دهان و بینی در سرما و باد سرد می‌توان از آن جلوگیری کرد.
● درمان سرماخوردگی:
۱) درمان قبل از آبریزش بینی:
یعنی قبل از این‌که آبریزش شروع شود، وقتی‌که، در بینی احساس خارش و گرفتگی ایجاد شد، با داروهای هیستامینیک و استروئیدی درمان شروع شود.
۲) درمان بعد از آبریزش بینی:
در این مرحله، باید فشار خون کنترل شود. با نوشیدن مایع‌های نمک‌دار از افت فشار خون جلوگیری شود. شست و شوی سوراخ‌های بینی با آب نیم‌گرم و نمک‌دار به درمان کمک می‌کند.

کلثوم مختارپور
منبع: ”زکام“، ”دکتر منصور آزاد“