۱۰ توصیه‌ برای پیشگیری از ترش كردن معده

▪ با رعایت نكات ساده‌ای می‌توانید از ترش كردن یا همان برگشت محتویات اسیدی معده به مری جلوگیری كنید. ۱) اضافه وزن باید با رژیم غذایی اصلاح شود. ۲) از خوردن حجم زیاد غذا خودداری …

▪ با رعایت نكات ساده‌ای می‌توانید از ترش كردن یا همان برگشت محتویات اسیدی معده به مری جلوگیری كنید.
۱) اضافه وزن باید با رژیم غذایی اصلاح شود.
۲) از خوردن حجم زیاد غذا خودداری كنید.
۳) از مصرف الكل،قهوه، چای پررنگ، شكلات، نعناع، مواد غذایی چرب و استعمال دخانیات بپرهیزید.
۴) حداقل دو، سه ساعت بعد از غذا دراز نكشید و برای چرت زدن، از نشستن روی صندلی استفاده كنید و در هنگام خواب باید زیر سر و تنه‌تان كمی بلند باشد.
۵) حتی‌الامكان از مصرف آرام‌بخش خودداری كنید و در صورت ابتلا به فشارخون، با پزشك‌تان راجع به داروهای ضدفشاری كه ریفلاكس را تشدید می‌كند مشورت كنید.
۶) هرگونه علایم جدید مثل استفراغ خونی، درد، كاهش وزن و بلع سخت مواد غذایی را با پزشك مطرح كنید.
۷) تحت نظر پزشك، درمان را به مدت و مقدار لازم ادامه دهید و از هرگونه خود درمانی و قطع خودسرانه دارو و یا تبدیل آن خودداری كنید.
۸) بعضی از شما برای درمان ترش كردن‌تان از جوش شیرین استفاده می‌كنید. ممكن است به طور موقت كمك‌تان كند اما باعث ترشح بیشتر اسید معده و عوارض آن و مشكل برای بیماران قلبی، فشارخونی و كلیوی و كبدی می‌شود.
۹) استفاده از آب نبات و مكیدن آن به علت افزایش ترشح بزاق كه قلیایی است و اسید را خنثی می‌كند، به طور موقت می‌تواند مفید باشد.
۱۰) داروهای مفید را با روش عملكردشان برایتان نام می‌برم اما در استفاده از آنها مشورت با پزشك را از یاد نبرید.
▪ شربت آنتی‌اسید كه با كاهش اسید معده و خنثی كردن آن، علایم شما را بهبود می‌بخشد.
▪ سایمتدین، رانیتیدین، فاموتیدین و از این دسته كه با كاهش ترشح اسید معده به شما كمك می‌كنند اما در نوع شدید بیماری بی‌اثر هستند.
▪ آمپرازول و داروهای مشابه كه با قدرت زیادی ترشح اسید را مهار می‌كنند و سودمند هستند.
▪ داروهای محرك حركت دستگاه گوارش مثل متوكلوپرامید و... كه قدرت انقباض دریچه مری به معده را تقویت می‌كند و اسید سریع‌تر از معده خارج می‌‌شود و ریفلاكس یا برگشت اسید به مری اتفاق نمی‌افتد.

دکتر عباسعلی محرابیان، فوق تخصص گوارش