تأثیر کیسه های هوا در حوادث رانندگی

کیسه های هوایی که بدن سرنشینان را از طرفین احاطه می کنند ، می توانند خطر مرگ را تا ۲۶ در صد کاهش دهند . طبق مطالعات انجام شده توسط یک شرکت بیمه تأمین امنیت و حفظ سلامتی ، در بزرگراه …

کیسه های هوایی که بدن سرنشینان را از طرفین احاطه می کنند ، می توانند خطر مرگ را تا ۲۶ در صد کاهش دهند . طبق مطالعات انجام شده توسط یک شرکت بیمه تأمین امنیت و حفظ سلامتی ، در بزرگراه ها کیسه‌های هوایی که در طرفین سرنشینان باز می شوند [ خصوصاً در حالتی که قسمت سر را در بر می گیرند ] تاثیر بسزایی در حفظ جان سرنشینان در حوادث مختلف رانندگی خواهند داشت .
بررسی نتایج آمار بدست آمده توسط این انیستیتو نشان داده در آن دسته از حوادث رانندگی که ضربه به پهلوی ماشین وارد می شود ، کیسه های هوایی که بدن سرنشینان را احاطه می کنند ، خطر مرگ را تا ۲۶ در صد کاهش می دهند ، در حالیکه اگر کیسه های هوایی محافظ سر که از سقف ماشین باز می‌شوند ، وجود داشته باشند خطر مرگ تا ۳۷ درصد کاهش می یابد .
در ماشین های اسپورت (SUV) مانند استیشن ها و وانت ها ، درصد امنیت بالاتر رفته و در کیسه های هوایی تعبیه شده به منظور محافظت از سر ، به ۵۲ درصد و دیگر کیسه های هوا به ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند .
آن مک کارت (Anne McCartt) نایب رئیس انیستیتوی نامبرده در این‌باره اظهار داشته : "در بررسی های انجام شده دریافتیم که وجود کیسه های هوای محافظ سر ، خطر تلفات جانی را در میان تمامی اقشار اعم از پیر و جوان ، زن و مرد در هر نوع وسیله نقلیه به شدت کاهش می دهد . این نتایج از مقایسه آمار تلفات حاصله از تصادفات در حالات مختلف وجود و عدم وجود کیسه های هوایی ، بدست آمده است ."
جالب است بدانیم ۸۰ درصد از ماشین های جدید و اسپورت ، مجهز به کیسه های هوا هستند ، در حالیکه در کمتر از نیمی از وانت ها این امکان امنیتی لحاظ شده است .
آزمایشات انجام شده توسط مرکز فوق که از طریق بازسازی صحنه تصادف و برخورد یک وسیله نقلیه بزرگتر به خودروی حامل سرنشینان ، انجام گرفته به روشنی نشان داده که وجود کیسه های هوایی محافظ سر ، برای نجات جان سرنشینان بسیار ضروری به نظر می رسد . نگاهی به لیست امن ترین خودروهای جهان نشان می دهد کلیه آنها مجهز به کیسه های هوای ناحیه سر نیز بوده اند .
این انیستیتو در پی انجام آزمایشات مختلف ۶ عدد از امن ترین اتومبیل های تولید کمپانی های مختلف را به ترتیب زیر لیست کرده است :
۱) فورد ۵۰۰
۲) مرکوری Montego
۳) هیوندای Entourage
۴) کیا Sedona
۵) هوندا Civic
۶) سوبارو Impreza
چه خوب است كه كارخانه های ساخت و یا مونتاژ اتومبیل در ایران هم كمی به فكر بیشتر كردن امنیت جانی مردم باشند .