معرق منبت

منبت معرق نوعی دیگر از انواع معرق است كه در آن نقشها از حالت مسطح خارجی شده و به صورت نیم برجسته جلوه گر می شوند . در این نوع معرق ضخامت چوبهای رنگی از ۳ تا ۴ میلیمتر به ۵ تا ۶ میلیمتر …

منبت معرق نوعی دیگر از انواع معرق است كه در آن نقشها از حالت مسطح خارجی شده و به صورت نیم برجسته جلوه گر می شوند . در این نوع معرق ضخامت چوبهای رنگی از ۳ تا ۴ میلیمتر به ۵ تا ۶ میلیمتر افزایش می یابند . شیوهٔ عمل منبت معرق به قرار زیر است :
۱) تمام زمینهٔ شیء مورد نظر را از پلی استر و خمیر سیاه و یا چوب فوفل درز شده تهیه می كنند .
۲) نقشه را مطابق اصول یاد شده روی سه لایی چسبانیده و خرد می كنند .
۳) قطعه های خرد شده را روی چوبهای رنگی قرار می دهند و دوربری می كنند .
۴) هر یك از نقشهای رنگی دوربری شده را هب وسیلهٔ سریشم سرد موقتاً بر سر چوبی كله كوب می كنند و این چوب را به طور عمودی در میان گیره قرار می دهند و محكم می كنند و سپس به وسیلهٔ مغار روی آن منبت كاری می كنند . از وسیلهٔ یاد شده برای كنده كاری بر روی عاج نیز استفاده می شود . ولی كنده كاری روی صدف فقط به وسیلهٔ سوهانچه امكان پذیر است .
۵) پس از مرحله فوق نقشها را در مكان اصلیشان بر روی تابلو نصب می كنند و برای این كه بتوان آنها را به صورت برجسته تعبیه كرد در زیر هر قطعه از نقشها ، مطابق خود نقش ، چوبی یا بلندی دلخواه می چسبانند كه طول آن نسبت به ارتفاع نقشهای دیگر محاسبه می شود و سپس اطراف آن را به صورت اریب می سایند تا كاملاً نازك شود و بدین ترتیب پا یه ای ظریف با تركیب خود نقش در زیر آن متصل می شود .
۶) هنگامی كه تمام قطعات نقشه آمده شد .
برای اینكه بتوان هر یك از آنها را در جایش محكم چسبانید باید در محل اتصال نقش با تابلو چندین نقطه را با حركت خود نقش ، روی زمینه گود كرد . این عمل به وسیلهٔ نوك مغار انجام می شود . گودی نقطه ها باعث تجمع چسب شده و اشكال را روی زمینه محكم می چساند .
۷) پس از اتمـام چسبانیدن نقشها چند گرده كیلر براق یا پلی استر ، به وسیلهٔ پیستوله ، روی تابـلـو می پاشند .