فلوئور سانس و فسفر سانس

به هر پدیده فیزیكی كه در ان از طریقی به جز افزایش دمای یك ماده نور تولید شود لومیناس می گوییم . این پدیده با ساختار اتمی ماده در ارتباط است به درستی مشخص نیست این پدیده از چه زمانی …

به هر پدیده فیزیكی كه در ان از طریقی به جز افزایش دمای یك ماده نور تولید شود لومیناس می گوییم . این پدیده با ساختار اتمی ماده در ارتباط است به درستی مشخص نیست این پدیده از چه زمانی برای انسان شناخته شده است اما مسلما از گذشته های دور نور افشانی برخی موارد در اثر حرارت آتش یا هنگام شكسته شدن سنگها توجه بشر را به خود جلب كرده است . پدیده ی لومینانس به طور عموم به تابش نور توسط یك ماده گفته می شود كه شامل دو نوع تابش باشد :
۱) فلوئور سانس
۲) فسفر سانس
فسفر سانس و فلوئور سانس پدیده هایی هستند كه در انها یك ماده ی خاص كه به طور عام به آن فسفر گفته می شود پس از قرار گرفتن در مقابل نور مرئی یا غیر مرئی یا عوامل خارجی مانند : ضربه خوردن .
گرم شدن این انرژی را در خود ذخیره میكند پس آن را به صورت طیفی از امواج مرئی در طول مدت زمانی منتشر می كند اگر این به عنوان شباهت دو پدیده ی بالا باشد تفاوت آنها در اختلاف زمان بین این دو دریافت و تابش یا به عبارت دیگر دوام تابش است .
اگر زمان تحریك كمتر از ثانیه باشد این پدیده را فلوئور سانس می نامیم و اگر بیشتر از ان باشد فسفر سانس می نامیم . به عبارتی در فسفر سانس تحریك طولانی تر و تشعشع طولانی تر از فلوئور سانس است . این نور افشانی سرد و رنگین است و ارتباط به سوختن اكسیداسیون یا تولید حرارت ندارد .
در فلوئور سانس كه نمونه ی آن نور لامپ مهتابی یا صفحه ی تلویزیون است تابش آنی است و تقریبا بلافاصله بعد از قطع نور تمام می شود در حالی كه در فسفر سانس كه نمونه ی آن اسباب بازی ها و و سایل شب نماست ماده بعد از قطع نور نیز تا مدتی به تابش ادامه می دهد . برای اولین بار جورج استوكس در اوایل دهه ی ۱۸۰۰ م دریافت در فلوریت (یك نوع سنگ) در نتیجه ی قرار گرفتن در معرض تابش نور فرا بنفش خورشید رنگ فلوتورسنت آبی از خود نشان می دهد . نام فلوئور سانس از كانی فلوریت الهام گرفت بر این اساس كانی ها و موادی كه این ویژگی را به نمایش می گذارند فلورسنت نامیده می شوداز بین این مواد فلوئور سانس می توان به روی سولفید اشاره كرد كه در پوشش داخلی لامپ های مهتابی خانگی كاربرد دارد .
الومینات استرافیسم از جدیدترین مواد فسفر سانس است كه در تهیه ی وسایل اسباب بازی كاربرد دارد .
بعضی مواقع ممكن است كه در تهیه ی وسایل اسباب بازی كاربرد دارد . بعضی مواقع ممكن است شما موادی را ببینید كه می درخشد ولی به انرژی احتیاجی ندارند یكی از مثال ها بر روی عقربه ی ساعت های گران قیمت است در آنها ماده ی فسفر سانس را با یك عنصر رادیو اكتیو سبك مثل رادیوم مخلوط می كنند تا تشعشع دائمی و كم شدت رادیو اكتیو نقش نور شارژ كننده ی ماده ی فسفر سانس را بازی می كند.