میان پیمبران جرجیس راانتخاب كرد

مورد استفاده و استناد عبارت مثلی بالا هنگامی است كه مخاطب در انتخاب مطلوبش بی سلیقگی نشان دهد و آنچه را كه كم فایده و بی مایه تر باشد بر سر اشیاء مرجع می شمارد . آورده اند كه ... گویند …

مورد استفاده و استناد عبارت مثلی بالا هنگامی است كه مخاطب در انتخاب مطلوبش بی سلیقگی نشان دهد و آنچه را كه كم فایده و بی مایه تر باشد بر سر اشیاء مرجع می شمارد .
آورده اند كه ...
گویند روباهی خروسی را از دهی بربود و شتابان به سوی لانه خود می رفت . خروس در دهان روباه در حال تضرع گفت : صدا شرفی می دهم كه مرا خلاص كنی .
روباه قبول نكرد و بر سرعت خود افزود . خروس گفت : حال از خوردن من چشم نمی پوشی ملتمسی دارم كه متوقع هستم آن را برآورده كنی ، روباه گفت : ملتمس تو چیست و چه آندویی داری ؟ خروس گرفتار كه زیر دندان های تیز و برنده روباه به دشواری نفس می كشید ، جواب داد : اكنون كه آخرین دقایق عمرم سپری می شود ، آرزو دارم لاأقل نام یكی از انبیاء عظام را به زبان بیاوری تا اینكه به حرمتش سختی جان كندن برمن آسان شود .
البته مقصور خروس این بود كه روباه به محض آنكه دهان گشاید تا كلمه ای بگوید ، او از دهانش بیرون افتد و بگریزد و خود را به شاخه دور از دسترس روباه قرار دهد . روباه كه خود سر دمدار مكاران بود به مقصود خروس پی برده و گفت : جرجیس با گفتن این كلمه نه تنها دهانش اصلاً باز نشد ، بلكه دندانهایش بیشتر فشرده شد و استخوانهای خروس به كلی خرد گردید . خروس نیمه جان در حال زار گفت : لعنت بر تو كه در میان پیغمبران جرجیس را انتخاب كردی .