مكتب صفوی ( تبریز ـ اصفهان )

هنگامی كه سلسلهٔ صفویه روی كار آمد ، مركز هنری ایران از هرات به تبریز انتقال یافت و در شیوهٔ نقاشی ایرانی ، تحول تازه ای به وجود آمد . نگارگری به سوی طبیعت سازی گرایش یافت و استادان …

هنگامی كه سلسلهٔ صفویه روی كار آمد ، مركز هنری ایران از هرات به تبریز انتقال یافت و در شیوهٔ نقاشی ایرانی ، تحول تازه ای به وجود آمد . نگارگری به سوی طبیعت سازی گرایش یافت و استادان نامداری چون رضا عباسی مبدع مكتب صفوی شدند .
در این عهد هنرمندان از میدان تنگ كتاب خارج شدند و نقاشی دیواری رونق گرفت . مینیاتورهای دوران صفویه ، با دو مكتب مغولی و تیموری تفاوتی آشكار دارد و خاصه شیوهٔ مینیاتورهای صفوی از شیوه های تیموری و به ویژه مغولی به مراتب نرمتر است .
رضا عباسی ، خواجه نصیر پسر عبدالجبار استر آبادی ، فرخ بیك میرزا محمد شاگرد خواجه عبدالعزیز ، محمد قاسم مشهور به (( سراجای نقاش )) ، شفیع عباسی ، محمد یوسف مصور ، مولانا محمد علی ، معین مصور ، شیخ رمزی و محمد طاهر كاشی از نام آوران نقاشی عصر صفویه اند .
یكی از ویژگیهای هنر نقاشی در عهد صفویه این است كه چون ارتباط با كشورهای اروپایی و نیز آسیایی در این عهد گسترش یافت ، در اثر شناساندن هنر ایران به كشورهای بیگانه ، گامهای ارزنده ای برداشته شد كه آثار آن در موزه های جهان و داخل كشور موجود است . عصر صفویه ، بدون تردید ، آغاز فصل تازه ای در تاریخ مینیاتور ایران محسوب می شود .