علائم اعتیاد چیست؟

هنگامی که شما دچار اعتیاد هستید، مثلاً در مصرف الکل، موادمخدر، سیگار شما (از نظر فیزیکی و یا روانی) به این مصرف وابسته هستید و با عدم مصرف آن علائم ترک و یا تحمل در شما ظاهر می‌گردند. …

هنگامی که شما دچار اعتیاد هستید، مثلاً در مصرف الکل، موادمخدر، سیگار شما (از نظر فیزیکی و یا روانی) به این مصرف وابسته هستید و با عدم مصرف آن علائم ترک و یا تحمل در شما ظاهر می‌گردند. تحمل به معنای آن است که نیاز به میزان بسیاری از ماده مورد نظر می‌باشد تا به تأثیرات دلخواه و مطلوب بتوان رسید.
علائم ترک، عکس‌العمل‌های نامطلوب فیزیکی (بدنی) هستند که با کاهش دادن ماده مخدر و یاعدم مصرف آن به‌وجود می‌آیند. این علائم شامل تهوع، دردهای عضلانی، تب، مشکلات تمرکز، بی‌خوابی، نگرانی و رویاهای ناخوشایند هستند. اما ممکن است افرادی نیز که علائم تحمل و یا ترک را نشان نمی‌دهند به مصرف مواد وابسته باشند. آنها به‌طور مکرر و بدون دستیابی به‌موفقیت سعی در کاهش و یا کنترل مصرف ماده مخدر دارند و یا آن را برای مدت طولانی‌تر و بیشتر از آنچه قصد دارند مصرف می‌کند.
دستیابی به ماده مخدر، مصرف آن و بهبودی از تأثیرات مصرف آنها مستلزم صرف زمان بسیاری می‌باشد. آنها (افراد معتاد) از فعالیت‌هائی مانند کار کردن، مدرسه و یا دانشگاه رفتن و یا ارتباط اجتماعی چشم‌پوشی کرده و یا این فعالیت‌ها را کاملاً متوقف می‌سازند. یکی از ویژگی‌های اعتیاد و وابستگی، عدم توانائی برای کنترل مصرف و یا توقف آن است. در این مورد فشاری خاص و احساس نیازی غیر قابل مقاومت برای مصرف مواد وجود دارد.
برای تشخیص اعتیاد در فرد، باید ویژگی‌ها و شرایط خاصی در شخص مودر نظر وجود داشته باشد که این شرایط را سازمان بهداشت جهانی تعریف نموده است. شرایط زیر به‌عنوان شرایطی که فرد را معتاد معرفی می‌کند در نظر گرفته شده‌اند. اگر فقط چند مورد آنها را داشته باشید، معتاد و وابسته در نظر گرفته خواهید شد:
▪ تحمل (نیاز به مقدار بیشتر تا تأثیرات را احساس کند).
▪ وابستگی روحی - روانی (تمایل به مصرف، که شدت آن از کم تا زیاد متغیر است).
▪ علائم ترک (دچار شدن به تمامی عکس‌العمل‌های فیزیکی بعد از توقف مصرف).
▪ مصرف ماده‌مخدر و یا نشان دادن رفتارهای خاص باری کاهش علائم ترک.
▪ تلاش‌های ناموفق برای کنترل مصرف و یا رفتار.
▪ صرف زمانی طولانی برای مصرف و داشتن رفتارهای ناشی از وابستگی و یا صرف زمان برای بهبودی در مصرف و یا رفتارهای خاص وابستگی.
▪ تأثیرات مخرب ناشی از مصرف بر روی خود معتادین و افراد پیرامون آنها (مشکلات کاری، تحصیلی، بحث و مجادله با افراد، بیماری و اختصاص زمان کمتر به امور تفریحی و معمول).
▪ استفاده مکرر و با مقادیری بیشتر از آنچه تصمیم‌گیری شده است.
▪ ادامه مصرف حتی در صورت آگاهی از تأثیرات مخرب آن.

منبع http://web۴health.info