بیماری‌های كلیوی ( سندرم نفروتیك )

سندرم نفروتیك عبارت است از از دست دادن سد گلومرولی در مقابل پروتئین در نفرون بدین ترتیب پروتئین از طریق ادرار از دست می‌رود كه این مسئله منجر به كاهش آلبومین سرم و نهایتاً …

سندرم نفروتیك عبارت است از از دست دادن سد گلومرولی در مقابل پروتئین در نفرون بدین ترتیب پروتئین از طریق ادرار از دست می‌رود كه این مسئله منجر به كاهش آلبومین سرم و نهایتاً منجر به تجمع آب در بدن یا ادم می‌گردد.
● مشخصات بیماری:
▪ ادم، پروتئینوری بیش از gr/ht۵ در بزرگ‌سالان
▪ هیپوآلبومینمی
▪ هیپركلسترولی كه برای هیپوآلبومینمی عامل ثانویه است و اولین علامت معمولاً افزایش در سرعت وزن‌گیری بدن به علت ادم تا ۳۰ كیلوگرم می‌باشد.
در كودكان ادم در صورت و شكم است و در بزرگ‌سالان در ران دیده می‌شود در صورت مزمن شدن نوار سفید متقاطع در روی ناخن‌ها دیده می‌شود ادرار كف‌آلود مربوط به حضور پروتئین و آلبومین به علت افزایش قابلیت نفوذ غشاء پایهٔ گلومرول‌ها به پروتئین می‌باشد.
ادم به علت خروج مایعات از فضای داخل عروق در اثر كاهش فشار انكوتیك پلاسما و كاهش برون‌ده قلب و فشارخون می‌باشد كه به نوبهٔ خود سبب ترشح رنین و آلدوسترون برای نگهداری آب و نمك می‌باشد در ضمن دفع زیاد آلبومین موجب تحلیل بافت‌ها، سوء تغذیه، كبد چرب می‌شود و فرد را مستعد عفونت خواهد كرد.
● تغذیه درمانی
هدف از تغذیه درمانی در این مواد عبارت است از اصلاح وضعیت پروتئین در بدن تعادل از ته می‌تواند منجر به افزایش آلبومین سرم شده در نتیجه ادم موجود را اصلاح كند. مقدار پروتئین توصیه شده به منظور رسیدن به تعادل مثبت ازت بر اساس نیاز فردی تعیین می‌شود در گذشته به این گونه بیماران ۲ برابر حالت عادی پروتئین توصیه می‌شد اكنون مشخص شده كیفیت پروتئین مورد تجویز مهمتر از مقدار آن می‌باشد گرچه هدف هنوز این است كه از دادن پروتئین زیادی اجتناب شود در اغلب موارد تجویز ۶۰ گرم پروتئین یعنی حدود gr/kgR۸/۰ می‌باشد. حدود ۷۰% درصد پروتئین دریافتی باید از نوع HBV مثل گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی باشد و این مواد همراه با كالری كافی جهت پیشگیری از كاهش وزن به بیمار توصیه می‌گردد كه برای بزرگ‌سالان kcal/IBW۵۰-۲۵ و كودكان kcal/IBW۱۰۰ در نظر گرفته شده چون علت ادم در سندرم نفروتیك عامل ثانویه به علت پایین بودن آلبومین خون است اكنون مثل گذشته برای معالجه ادم عمل نمی‌كنند (در گذشته سدیم Na و مواد مدر تجویز می‌شد).
هم اكنون برای معالجه ادم با ایجاد تعادل مثبت ازته هیپوآلبومینوری را معالجه می‌كنند و در سندرم نفروتیك مقدار سدیم را حدود gr۳ در نظر می‌گیرند زیرا كه كاهش روی Na می‌تواند ایجاد هیپوتانسیون كند. پایین بودن آلبومین خون باعث كم شدن حجم خون می‌شود كه خود می‌تواند با محدود كردن زیادتر سدیم دریافتی اوضاع بیمار را وخیم‌تر كند.