۳ اردیبهشت ـ ۲۳ آوریل ـ طبقه استثمارگر می كوشد كه حكومت و رسانه ها را از دست ندهد

لنین( ولادیمیر ایلیچ ) ۲۲ آوریل ۱۹۱۷ شش روز پس از بازگشت از تبعید به وطن ــ در زادروز خود ــ بیانیه ای منتشر ساخت كه جامعترین تعریف از اختلاف طبقاتی به شمار آمده است. درمقدمه این …

لنین( ولادیمیر ایلیچ ) ۲۲ آوریل ۱۹۱۷ شش روز پس از بازگشت از تبعید به وطن ــ در زادروز خود ــ بیانیه ای منتشر ساخت كه جامعترین تعریف از اختلاف طبقاتی به شمار آمده است.
درمقدمه این بیانیه آمده است : جدا سازی مردم از هم در یك جامعه كه از دیر زمان « كلاس » خوانده شده است عامل اقتصادی دارد و ثروت است كه این كلاسها را به وجود می آورد . بشر ذاتا جمع ثروت در دست یك یا چند فرد و چند خانواده را به حق نمی داند و تحمل نمی كند و سرچشمه دشمنی و مبارزه پنهان و آشگار از همین جاست .
همین اختلاف طبقاتی و جداسازی انسانها كه یكسان و برابر زاده می شوند در طول تاریخ باعث جنگها و طغیانها بوده است و تا مسئله ثروت و خروج آن از دست شماری كم حل نشود این جنگ و جدالها ادامه خواهد داشت . طبقه ثروتمند استثماركننده سایرین است و استثمارگر همه تلاش و نیرنگها را بكار می گیرد تا این امتیاز خود را از دست ندهد و در درجه اول می كوشد كه طبقه تحت استثمار و ستم آگاه و روشن نشود . طبقه استثمارگر مساعی خود را بكار می برد كه نه تنها دولت را دركنترل داشته باشد بلكه ابزارهای روشنگری ( رسانه ها ) هم مستقیم و غیر مستقیم از دستش خارج نشود..... ما بپا خاسته ایم تا به این وضعیت چند هزار ساله پایان بدهیم ، زیرا خواست نهائی بشر است. شوق به جمع كردن پول كه یك عادت ، و به زیان توده ها است باید تبدیل به اشتیاقهای دیگر شود ــ شوق خدمت به همنوع ، صلح ، بشریت ، تحقق جامعه بدون طبقه، تامین سعادت مردم و....
لنین در بیانیه ۱۶ آوریل ۱۹۱۷ خود كه بلافاصله پس از بازگشت از تبعید ۱۱ ساله صادر كرده بود كاپیتالیسم و آزمندی دولتهای توانمند را عامل جنگ جهانی اول خوانده بود كه نتوانسته بودند بر سرچاپیدن كشورهای دیگر و بلعیدن مواد خام و كارگر ارزان در آن سرزمین ها به سازش برسند. وی جنگ بر سر استثمار و گسترش منطقه نفوذ را یك بیشرمی گستاخانه و جنایت نسبت به بشریت خوانده بود. لنین ۲۲ آوریل ۱۸۷۰ به دنیا آمد و ۵۴ سال عمر كرد.