ماسک هایی برای برطرف کردن خارش و سرخی پوست

خارش یک احساس موضعی یا عمومی است که در اثر تحریک خفیف رشته های عصبی حس درد در امراض پوستی و بیماری هایی چون قند، کبد و صفراوی، نقرس و اختلالات غده تیروئید، بروز می کند. این خارش …

خارش یک احساس موضعی یا عمومی است که در اثر تحریک خفیف رشته های عصبی حس درد در امراض پوستی و بیماری هایی چون قند، کبد و صفراوی، نقرس و اختلالات غده تیروئید، بروز می کند. این خارش ها با عدم استفاده از داروهای شیمیایی که موجب حساسیت و خارش می شود.
عدم تماس با محرک های مکانیکی چون لباس های زیرپشمی، استفاده از حمام های کلوئیدی، استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی در مواردی خاص و داروهای ضد آلرژیک درمان می شود. در طول عمر هر انسانی به خصوص خانم ها بعضی از نقاط پوست به خصوص پوست دست و صورت، قسمت هایی قرمز شده و شدیدا به خارش می افتد که برای برطرف نمودن خارش و سرخی پوست می توان از یکی ماسک های زیر استفاده کرد. یکی از بهترین ماسک هایی که می توان برای از بین بردن خارش و سرخی پوست استفاده نمود ،استفاده از کوبیده نعناع و برگ های کاهو می باشد که این کوبیده را بر روی پوست مالیده و پس از ۴۰ دقیقه صورت را با آب سرد می شویید. برای کوبیدن آنها را پس از شستن ریز نموده و در هاون ریخته و کاملا له نموده تا آب بیندازد از این آب نیز می توان تا چند روز استفاده کرد، این عمل را باید هر روز تکرار کرد تا سرخی های پوست از بین برود. گشنیز را له کرده سپس آنرا با نان خشک شده ریز مخلوط کنید اگر این مرهم را در محل خارش قرار دهید و این عمل را روزی سه بار تکرار کنید با گذشت زمان خارش پوست برطرف می شود. مرزه را پخته و آن را کاملا له کنید آب خارج شده از آنرابر روی محل خارش مالیده، این عمل را هر روز به مدت ۳۰ دقیقه تکرار کنید.
نعنا را له کرده و کمی شیر به آن اضافه کنید، این ماسک را بر روی پوست به مدت ۴۰ دقیقه قرار دهید. شلغم به علت داشتن ویتامین A در از بین بردن خارش پوست بسیار موثر می باشد و در این مورد بهتر است از شلغم رنده شده به اضافه کمی عسل استفاده نمایید و آنرا به مدت ۳۰ دقیقه بر روی محل خارش قرار داده و سپس پوست را با آب ولرم و بعد با آب سرد کاملا بشویید.مالیدن آب کاسنی به علت تب سردی که دارد در از بین بردن خارش های پوستی بسیار موثر است.مقداری عدس را پخته و سپس آب آنرا با سفیده تخم مرغ که کاملا رنده شده و کف کرده است مخلوط نمایید و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست قرار داده این ماسک را باید هر روز بر روی محل خارش قرار دهید تا بهبودی حاصل شود. یکی دیگر از راه های از بین بردن خارش های پوستی استفاده از اسفناج له شده با مقداری شیر می باشد.
ترب را رنده کرده و بر روی پوست که قبلا خیس نموده اید بمالید. این عمل باعث از بین رفتن خارش های پوستی می شود.ضماد دانه بادام را تهیه کرده سپس آنرا با سرکه مخلوط کنید، از این ماسک می توان برای از بین بردن خارش پوست استفاده نمود. این ماسک را باید به مدت ۳۰ دقیقه بر روی محل خارش قرار دهید. آرد جو پخته شده در سرکه را ، چنانچه بر روی پوست بمالید برای رفع خارش های جلدی مفید است.
دانشمندی به نام کمبات اظهار داشته است که اگر مصرف روغن ذرت به مدت ۱۲ تا ۱۶ ماه ادامه یابد برای بیماران جلدی خارش دار و اگزما اثر شفابخش دارد. اگر آرد گندم را بر روی پوست بدن آهسته مالش دهید تحریکات جلدی را برطرف می کند. گرد نخود پخته را به صورت خمیر درآورید و آن را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بر روی محل خارش قرار دهید ،ای ماسک برای معالجه خارش ها بسیار مفید است. مالیدن آرد دانه لوبیا بر روی پوست، برای معالجه خارش های شدید بدن و رفع اگزمای خشک و مرطوب اثر شفابخش دارد.تخم گشنیز له شده را با عسل و روغن زیتون مخلوط نموده و در محل خارش بمالید تا معالجه شود.۱۰ گرم برگ آرتیشو را در یک لیتر آب دم کنید. مقدار ۲۵۰ گرم در روز، برای درمان اگزما و خارش های پوستی بسیار مفید می باشد. شلغم را در مقدار کمی آب پخته و به صورت ضماد در محل مورد نظر قرار دهید. از آب جوشانده آن نیز بر عضو سرمازاده یا در محل خارش استفاده می شود. مالیدن آب تره یا له کرده آن بر روی پوست برای درمان خارش بدن مفید است مخصوصا اگر با سماق مخلوط شود موثر تر است (این ماسک برای درمان کهیر نیز موثر است).مالیدن آب اسفناج تازه(شیره اسفناج خام) بر پوست یا قرار دادن له کرده برگ اسفناج برای رفع خارش بدن مفید است. برای معالجه خارش پوست همراه با ترشح، مقداری گل بابونه را روی محل بپاشید ، نشستن در طشتی که محتوی جوشانده بابونه است نیز اثر شفابخش زیادی دارد. آب گشنیز تازه یا آب کاهو را روزی چندبار بر روی محل سرخی قرار داده و با گلاب و کافور به صورت بمالید تا سرخی برطرف شود. برای رفع سرخی باید سرکه و آب گشنیز بر روی محل مالیده شود یا صمغ را در سرکه حل نموده و بر روی سرخی بمالید و یا از داروی بهتری چون خردل در سرکه استفاده نمایید. آب هندوانه مخلوط با عسل و زنجبیل التیام دهنده خارش و آلرژی های پوستی است.
ماسک هلو برای خارش و حساسیت بسیار مفید می باشد و برای این کار باید به مدت ۲۰ دقیقه هلو له شده را روی پوست نازک شده قرار داد. ضماد موز مخلوط با سرکه، خارش های پوستی را التیام می دهد و به علاوه باعث از بین رفتن لکه های پوستی میشود. شست و شو یا کمپرس پوست با جوشانده برگ مورت، خارش و اگزما و بثورات خارش دار و پوسته دار را شفا می دهد.استفاده از پودر دانه لوبیا التیام دهنده اگزما و خارش و آلرژی های پوستی است.پودر نشاسته یا ضماد آن تحریکات پوستی ،اگزما، خارش ها و دیگر اختلالات پوستی را برطرف می نماید.جوشانده برگ درخت گردو، التیام دهنده اگزما، زردزخم و اختلالات پوستی است. شست و شو یا کمپرس پوست با خیسانده دانه کتان، سبب التیام خارش، کهیر و اگزما و دیگر تحریکات پوستی می گردد. جوشانده عناب ،التیام دهنده خارش های پوستی ، کهیر و آلرژی های پوستی است.ضماد زردچوبه ،آلرژی ها و خارش های پوستی را برطرف ساخته و عفونت های پوستی به خصوص زخم های چرکی و آبسه ها را درمان می نماید. ماساژ پوست با جوشانده دم اسب، سبب درمان اختلالات پوستی و التیام اگزما و آلرژی های پوستی و خارش دار می گردد.
خیسانده ترنجبین خارش های پوستی را تسکین میدهد.ضماد تاج ریزی التام دهنده خارش ها و التهابات پوستی و اگزما می باشد.ضماد پونه، مسکن خارش و آلرژی ها و برطرف کننده لکه های پوستی می باشد. ضماد شکوفه پنبه درمان کننده آلرژی های پوستی، اگزما و جوش های خارش دار می باشد.
مالیدن آب به توام با روغن زیتون ناراحتی پوستی، اگزما، آلرژی های خارش دار را بهبود می بخشد (مالیدن این آب ، شوره سر را نیز برطرف می کند).شست و شوی پوست با جوشانده پوست ساقه بلوط، اگزما را درمان می سازد.ضماد برگ تازه یا خشک بارهنگ خارش های ناشی از آلرژی های پوستی و اگزما را درمان می کند. ضماد بادام تلخ، تسکین دهنده اگزما و آلرژی های پوستی می باشد. ضماد غوره خشک کوبیده شده با آب ، برطرف کننده خارش پوست می باشد.جوشانده ریشه اسپند، اگزما و حساسیت های پوستی را درمان می کند.
(تذکر):
الف) استفاده از ماسک های کلم، بادمجان، گوجه فرنگی برای افرادی که پوست آنها دارای آلرژی و حساسیت می باشد توصیه نمی گردد و بهتر است از استفاده آنها بپرهیزید.
ب) خوردن لوبیای ژاپنی به علت داشتن ویتامین pp سوزش و خارش پوست، قرمزی بیش از حد گونه ها و چین و چروک نوک انگشتان را برطرف می کند.
ج) خوردن کلم برای کسانی که خارش های پوستی دارند به علت داشتن تیوسیانات که یک ماده مولد گواتر می باشد مضر است.