محمد رنجبر

محمد رنجبر ، در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ كه پرویز دهداری رهبری تیم ملی ایران را در دست داشت دستیار او بود و در پیروزی های تیم ملی ایران در مسابقات جام بین المللی كوروش، مقدماتی المپیك …

محمد رنجبر ، در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ كه پرویز دهداری رهبری تیم ملی ایران را در دست داشت دستیار او بود و در پیروزی های تیم ملی ایران در مسابقات جام بین المللی كوروش، مقدماتی المپیك ۱۹۷۲ و جام ملتهای آسیا در بانكوك سهیم بود و در تابستان سال ۱۳۵۱ به دنبال كناره گیری پرویز دهداری ، او به تنهایی مربیگری تیم ملی ایران را بر عهده گرفت و در مسابقات بین المللی جام استقلال برزیل یا جام جهانی كوچك به هدایت تیم ملی پرداخت.
محمد رنجبر در سال ۱۳۱۳ در كرمانشاه به دنیا آمد و تا پایان دوران دبیرستان خود در این شهر به سر برد . اولین تیم رسمی فوتبال او تیم شاهین كرمانشاه بود. بعد از پایان تحصیلات رنجبر به تهران آمد و وارد دانشكده افسری شد و ضمن تحصیل ، فوتبال را در باشگاه تاج تهران ادامه داد. در سال ۱۳۳۸ در حالی كه ۲۵ ساله شده بود به عضویت تیم ملی ایران درآمد و با این تیم در مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا در هندوستان شركت كرد. در سال ۱۳۴۲ به دنبال كنار رفتن پرویز دهداری از تیم ملی، بازوبند كاپیتانی فوتبال ایران را به بازو بست و این مسئولیت را تا سال ۱۳۴۶ حفظ كرد.
آخرین بازی رنجبر در تیم ملی ایران برابر تیم ملی تركیه در دومین دوره های جام عمران منطقه ای در پاكستان بود.
رنجبر تا سال ۱۳۴۱ در تیم تاج بازی كرد اما در سال ۱۳۴۲ با تاسیس رسمی پاس، مجبور به حضور در این تیم شد. تا ۶ سال بعد كه از فوتبال كناره گرفت كاپیتان تیم پاس بود. او همچنین عضو و كاپیتان تیم ملی ارتش ایران هم بود. به دنبال پایان دوران بازیگری، رنجبر به مربیگری روی آورد و كلاس دغار كرام را در ژاپن با موفقیت پشت سر گذاشت. كار رهبری وی در تیم ملی فوتبال بسیار كوتاه بود و بعد از مسابقات جام استقلال درشهریور ماه سال ۱۳۵۱ از كار كنار گذاشته شد.
رنجبر مدتی را در شهر خود سپری كرد و در میانه دهه شصت با مسئولیت مدیر تیم استقلال به این تیم آمد. آخرین مسئولیت رنجبر در دوران پیری او در اختیارش قرار گرفت. رنجبر در دی ماه سال ۱۳۷۹ در حالیكه ۶۷ ساله بود مدیر تیم ملی بزرگسالان شد و تا سال ۱۳۸۱ این مسئولیت را بر عهده داشت. او در بهار سال ۱۳۸۳ دیده از جهان فروبست.