پدر ـ مادر

کودکان همیشه به پدر و مادر خود نیاز دارند. هیچ گاه نمی توان نقش این دو نفر را با هم مقایسه کرد، چون هر کدام از والدین نقش خاصی را در زندگی فرزندشان بازی می کنند. کودکان از سن ۸ هفتگی …

کودکان همیشه به پدر و مادر خود نیاز دارند. هیچ گاه نمی توان نقش این دو نفر را با هم مقایسه کرد، چون هر کدام از والدین نقش خاصی را در زندگی فرزندشان بازی می کنند. کودکان از سن ۸ هفتگی تفاوت بین جنس زن و مرد را تشخیص می دهند. مادران با اشباع کودکان خود از محبت آنها محافظت می کنند و در زمینه تعلیم و تربیت تلاش می کنند. اما پدرها بیشتر با کودکان خود بازی می کنند مثلا او را به هوا پرت می کنند و یا با او کشتی می گیرند.
می توان گفت مادرها بسیار آرامتر هستند و کودکان خود را در آغوش می گیرند، در حالی که پدران با کودکان خود از طریق فیزیکی ارتباط برقرار می کنند. پدرها کودکان را به مسابقه دعوت می کنند، مادرها، کودکان را به آرامش. یکی، کودک را به استقلال و دیگری، کودک را به امنیت طلبی دعوت می کند. اما نقش هر دوی آنها در کنار هم امنیت و آرامش را برای بچه فراهم می کند.به تماشای زمین بازی بچه ها بروید، آنگاه خواهید دید که پدران فریاد می زنند «از درخت بالا برو»، تندتر حرکت کن در حالی که مادران فریاد می زنند «آرامتر»، مواظب خودت باش. پدرها از کودکان می خواهند که شانس خود را امتحان کنند در حالی که مادران از کودکان خود می خواهند از خود محافظت کنند و محتاط تر عمل کنند.
اعمال متناقض والدین تعادلی برای فرزند ایجاد می کند که او به آن نیازمند است. همیشه از فرزندان خود می خواهند که هنگام صحبت کردن بسیار دقیق و خلاصه گو باشند در حالی که مادران از کودکان می خواهند تا به صحبت خود شاخ و برگ دهند. پدران کودکان خود را در ارتباط با دنیای خارج می بینند، در حالی که مادران دنیای خارج را در ارتباط با فرزندان خود تجسم می کنند. آنچه که احساسات یک مادر را برمی انگیزد اتفاق های دنیای خارج است مثل تصادف، بیماری و ... در حالی که آنچه که احساسات یک پدر را برمی انگیزد آمادگی فرزندش برای انجام کاری است. (مثلا آمادگی برای بازی بیسبال).
پدران دائما نتیجه رفتاری کودکان را به آنها گوشزد می کنند، مثلا اگر رفتار درستی نداشته باشی، دوستانت با تو بازی نمی کنند یا اگر نمره خوبی در درس هایت نگیری، نمی توانی وارد دانشگاه شوی. پدران، کودکان خود را برای روبه رو شدن با واقعیت های دنیا آماده می کنند، اما مادران، کودکان خود را از خطرهای احتمالی دنیا حفظ می کنند و هر دوی این رفتارها برای رشد کودکان ضروری است.
مردها و زن ها با هم متفاوت هستند، آنها به روش های مختلف غذا می خورند، لباس می پوشند و هر کدام به طرزی با زندگی خود کنار می آیند. پدرها کارهای مردانه و مادران کارهای زنانه انجام می دهند. اگر فرزند پسر باشد قطعا به پدرش نگاه می کند و رفتارهای او را دنبال می کند اما اگر دختر باشد به رفتارهای مادر خود نگاه می کند و در نهایت با توجه به رفتارهای هر دو یاد می گیرد تا به طریقی با دنیای خارج ارتباط برقرار کند.