دوپینگ خونی

▪ دوپینگ خونی چیست و در چه ورزشهایی استفاده می شود؟ تزریق خون به یك فرد با سطح طبیعی گلبول قرمز در جهت افزایش هموگلوبین را دوپینگ خونی می گویند. هدف از این كار افزایش توانایی …

▪ دوپینگ خونی چیست و در چه ورزشهایی استفاده می شود؟
تزریق خون به یك فرد با سطح طبیعی گلبول قرمز در جهت افزایش هموگلوبین را دوپینگ خونی می گویند. هدف از این كار افزایش توانایی حمل اكسیژن در خون و بنابراین افزایش قدرت استقامتی آن شخص می شود. انتقال خون می تواند از یك دهنده با گروه خونی مشابه و سازگار (انتقال همسان)انجام شود و یا تزریق مجدد خون فرد به خودش بعد از یك دوره ذخیره صورت گیرد(انتقال از خود)، بدین ترتیب افزایش ناگهانی توده گلبولهای قرمز با انتقال گلبولها به فرد موجب افزایش توان هوازی حداكثر و آمادگی جسمانی هوازی می گردد. با توجه به این كه دوپینگ خونی مقاومت را افزایش می دهد استفاده از آن در ورزشهای استقامتی مثل اسكی، دو ماراتن و دوچرخه سواری گزارش شده است.
▪ در آزمایشهای دوپینگ نمونه گیری از بیمار به چه صورت است؟
در موارد معمول، آزمایش دوپینگ بر روی نمونه ادراری انجام می شود.درصورت مثبت شدن نمونه ادرار، برای تأیید نتیجه از تجزیه نمونه خون استفاده می شود. در صورت شك به دوپینگ خونی و یا مصرف موادی كه با آزمایش خون بهتر قابل شناسایی هستند، نمونه خونی از فرد گرفته خواهد شد.
▪ آیا مصرف چای، قهوه یا كوكاكولا می تواند باعث مثبت شدن تست دوپینگ شود؟
كافئین یك ماده دارویی فعال است كه در نوشیدنیهای مرسوم نظیر چای، قهوه و كوكاكولا وجود دارد. میزان آن بسته به نوع نوشیدنی و نحوه تهیه آن متغیر است.بر اساس یك پژوهش، مصرف حدود ۱۰۰۰ میلیگرم كافئین می تواند سطح آن را در ادرار به حد غیر مجاز برساند. غلظت متوسط كافئین در چای و قهوه به ترتیب ۸۰-۵۰ و ۱۵۰-۸۰ میلیگرم می باشد. بنابراین می توان دریافت كه با مصرف مفرط و بیش از اندازه این نوشیدنیها ممكن است تست دوپینگ مثبت شود هر چند كه در حالت طبیعی این میزان مصرف نمی گردد. علاوه برای كافئین یكی از محتویات برخی از داروها نظیر داروهای سرماخوردگی و میگرن است كه البته میزان آن در هر دور كمتر از ۱۰۰ میلیگرم می باشد. كافئین دارای یك اثر تحریك مركزی مشابه با آمفتامین است كه خستگی را تقلیل داده و تمركز و هوشیاری را افزایش می دهد ولی دوزهای بالای آن می تواند باعث لرزش اندامها، اضطراب، بیخوابی و حالت عصبانیت شود.