سال ۱۳۸۶ بر همگان مبارک

درجمهوری اسلامی ایران تقویم دو گونه است . نخست آن بر سال قمری مبتنی است و دیگری بر اساس سال شمسی ( خورشیدی ) قرار دارد . مبدا سال قمری هجرت رسول گرامی اسلام محمد بن عبد الله ( صلی الله …

درجمهوری اسلامی ایران تقویم دو گونه است . نخست آن بر سال قمری مبتنی است و دیگری بر اساس سال شمسی ( خورشیدی ) قرار دارد . مبدا سال قمری هجرت رسول گرامی اسلام محمد بن عبد الله ( صلی الله علیه و آله )از مكه مكرمه به مدینه منوره میباشد كه برابر با سال ۶۲۲ م بوده است . سال "هجری قمری"تا سنه ۱۳۴۴ مبنای تاریخ رسمی كشور ایران بود . در آن سال كه بر حسب تاریخ ۱۳۰۴سال شمسی از هجرت پیامبر عظیم الشأن اسلام میگذشت ، تاریخ شمسی (خورشیدی ) برای امور دولتی انتخاب شد و به موجب قانون رسمیت یافت . اصل هفدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این باره میگوید : "مبدأ تاریخ رسمی كشور . هجرت پیامبر اسلام (ص) است و تاریخ هجری شمسی و هجری قمری هر دو معتبر است ، اما مبنای كار ادارات دولتی هجری شمسی است ... "
▪ سال قمری ده روز و شش ساعت و یازده ثانیه كوتاه تر از سال شمسی است . آغاز سال شمسی نخستین روز بهار است كه مطابق با ۲۱ یا ۲۲ مارس از سال مسیحی میباشد ، شش ماه نخستین سال را ۳۱ روز میشمارند و ماههای بعد باستثنای اسفند كه گاه ۲۹ روز میشود را سی روز به حساب می آورند .
▪ ایرانیان روز اول فروردین را نوروز مینامند ، در زمانهای قدیم نوروز در اول بهار نبود و گاه به بهار و گاه به تابستان و ... می افتاد . در سال ۴۷۱ ق به فرمان سلطان جلال الدین ملكشاه سلجوقی حكیم عمر خیام و چند منجم دیگر تقویم جلالی را تنظیم كردند و نوروز را در اول بهار یا نخستین روز برج حمل قرار دادند . بدین منظور قرار شد هر چهار سال یك روز بر تعداد روزهای سال بیفزایند و سال چهارم را ۳۶۶ روز حساب كنند و پس از هر ۲۸ سال ( هفت دوره چهار ساله ) به جای آنكه به آخرین ماه سال یك روز بیفزایند این روز را به نخستین ماه دوره بعد یعنی دوره نهم اضافه كنند . بدین ترتیب سال جلالی نزدیك ترین سال به سال شمسی شد . سال شمسی حقیقی ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۶۴ ثانیه است .