قوز نکنید

عضلات ستون فقرات در افراد دارای مشاغل دفتری و مجبور به استفاده از کامپیوتر، در صورت نامناسب بودن سطح میز و پایین بردن سر، شانه ها و دستها هنگام تایپ یا مطالعه تغییر می کند. این …

عضلات ستون فقرات در افراد دارای مشاغل دفتری و مجبور به استفاده از کامپیوتر، در صورت نامناسب بودن سطح میز و پایین بردن سر، شانه ها و دستها هنگام تایپ یا مطالعه تغییر می کند. این افراد ممکن است در دراز مدت به کیفوز (قوزپشتی) دچار شوند.
این مشکل با مشاهده بیمار از پهلو در ناحیه ای که قوس ستون فقرات بیشتر شده قابل تشخیص است. قوزپشتی به علت وضعیت نامناسب قرارگیری بدن یا به علل مادرزادی می توانند ایجاد شود. اسکیوز (Scohosis) انحراف جانبی ستون فقرات است که با مشاهده از پهلو قابل تشخیص نیست و برای تشخیص آن از پشت به ستون فقرات فرد توجه می شود.
همچنین نامتقارن بودن سرشانه ها، نامتقارن بودن چین پهلویی قسمت بالای لگن و نامتقارن بودن قوس استخوان(ilium)ایلیاک سمت راست لگن با سمت چپ، از موارد تشخیص اسکلیوز پشتی است. به وسیله رسم خطی که از زائده خاری مهره هفت گردنی به زائده خاری مهره پنج کمری وصل می شود، می توان به تشخیص اسکلیوز پشتی نیز پرداخت که این خط در افراد طبیعی راست و در افراد اسکلیوز به شکل S و یا C است.