۲۱ اسفند ـ ۱۲ مارس ـ گفت و شنود قابل ملاحظه نخستین سفیر ایران در حبشه با امپراتور این كشور

مصریان یونانی تبار و مورخان یهود عهد باستان روایات حبشی ها را در باره گفت و شنود نخستین سفیر ایران با امپراتور حبشه كه در مارس ۵۲۴ پیش از میلاد( نزدیك به نوروز ایرانیان ) صورت …

مصریان یونانی تبار و مورخان یهود عهد باستان روایات حبشی ها را در باره گفت و شنود نخستین سفیر ایران با امپراتور حبشه كه در مارس ۵۲۴ پیش از میلاد( نزدیك به نوروز ایرانیان ) صورت گرفته این چنین بیان داشته كه بعدا در كتب رومیان نقل شده است:
امپراتور حبشه كه برگزیده بزرگان این كشور بود از سفیر كامبیز (كامبوزیا ، كمبوجیه ، كبوجیا Cabudjia ) كه از مصر به حبشه ( اتیوپی ) فرستاده شده بود می پرسد كه ایرانیان در چه سنی می میرند ، غذای اصلی آنان چیست و آدابشان كدام است ؟. سفیر پاسخ می دهد كه عمدتا تا هشتاد سالگی عمر می كنند و غذای اصلی ایشان عبارتست از نان گندم ، گوشت و میوه . آب ، زمین و آتش را هم آلوده نمی سازند. اهورا مزدا را كه خدای دانا ، توانا و یگانه است پرستش می كنند؛ دروغ نمی گویند ، كار بد نمی كنند و نیت بد داشتن را گناه می دانند و با پوشش كامل و پاپوش ( كفش ) از خانه خارج می شوند، اسپ را دوست دارند و مانند ملل دیگر در مزرعه و باركشی مورد استفاده قرار نمی دهند و نسبت به سالخوردگان خود نهایت احترام را رعایت می كنند و از آنان به خاطر خدماتشان سپاسگزارند و هنگام دیدار با بوسیدن دستشان ادای احترام می كنند.
امپراتور حبشه كه هدایای كامبیز پسر كوروش بزرگ را مقابل خود گذارده بود تا حاضران در مجلس مشاهده كنند سپس از سفیر ایران علت تصرف مصر را می پرسد كه سفیر پاسخ می دهد به این علت كه فراعنه به غیر مصری ها ( به نوشته مورخان یهود ، نسبت به یهودیان ساكن مصر ) ظلم می كردند. امپراتور سئوال می كند كه چرا باید در كشور شما ( ایران ) سلطنت موروثی باشد ، اگر پسر شاه دیوانه و یا افلیج باشد بازهم باید جانشین پدر شود؟ ، آیا این كار خطرناك نیست ؟ . سفیر پاسخ می دهد كه بزرگان پارس حق دارند كه بیشتر وظایف چنین شاهی را به دست گیرند .
كبوجیه نامی است كه در كتیبه داریوش ذكر شده است . یونانیان « كامبوزیا » و رومیان و به نقل از آنان اروپاییان امروز « كامبیز » می خوانند. وی پس از تصرف مصر به عنوان سر سلسله بیست و هفتم این كشور شناخته شده است.