پیاده روی منظم فشارخون و اضافه وزن را کاهش می دهد

فعالیت بدنی مثل پیاده روی می تواند خطر حملات قلبی، مغزی، فشارخون بالا و افزایش کلسترول خون را به طور محسوس کاهش دهد و حتی می تواند از بروز دیابت نوع ۲ نیز پیشگیری کند. فعالیت …

فعالیت بدنی مثل پیاده روی می تواند خطر حملات قلبی، مغزی، فشارخون بالا و افزایش کلسترول خون را به طور محسوس کاهش دهد و حتی می تواند از بروز دیابت نوع ۲ نیز پیشگیری کند. فعالیت بدنی یعنی اینکه عضلات بدن حرکت کنند و ضربان قلب افزایش یابد. پیاده روی می تواند این دو کار را در بدن انجام دهد و یکی از راه های مناسب برای فعال بودن است.
● فعالیت ورزشی چیست؟
وقتی که از ورزش صحبت می شود در اغلب اوقات فعالیت های سخت و شدید جسمانی همراه با مهارت های سطح بالا و پیچیده حرکتی به ذهن می رسد و با این تصور ممکن است افرادی که سنی را پشت سر گذاشته اند با شنیدن این عبارت که «ورزش کنید»، آن را برای خود مقدور ندانسته و تصور کنند که چون با هیچ ورزشی آشنا نیستند، طبعا نمی توانند در این سن و سال به ورزش بپردازند. این تصور باعث می شود که فرد از فعالیت های جسمانی که موجب سلامت اوست پرهیز کرده و نتواند از آثار مثبت و سازنده این فعالیت ها بهره مند شود. نکته مهم و اساسی که از این عبارت ها برداشت می شود این است که ورزش صرفاً تنها اجرای فعالیت های خاص نیست. شما در زندگی به هر فعالیت جسمانی که می پردازید در حقیقت از عضلات و اندام و مفاصل برای حرکت کردن استفاده می کنید. هرچقدر این فعالیت ها طولانی و شدیدتر باشد به همان نسبت انرژی بیشتری صرف می شود. بنابراین تمام فعالیت هایی که در زندگی روزمره انجام می گیرد و مستلزم حرکت اندام است می تواند در جای خود فعالیت به حساب آید. از جمله این فعالیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ پیاده روی، دوچرخه سواری، کوه پیمایی، شنا، باغبانی، جارو کردن، خرید کردن، توپ بازی، تنیس روی میز، بدمینتون، اسکیت سواری، دویدن، تند راه رفتن، ماشین شستن، جابه جایی وسایل، کار منزل و...
بدن انسان برای راه رفتن طراحی شده است و یکی از آسان ترین ورزش ها پیاده روی است. همچنین ورزش اثرات مفیدی بر سیستم های مختلف بدن دارد و سبب کاهش فشارخون، استفاده بهتر از انسولین ترشح شده در بدن، افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) می شود.
به علاوه ورزش، تنش های روحی را کاهش داده و خلق را بهبود می بخشد. اگر ورزش به طور مستمر ادامه یابد، ترشح موادی به نام اندورفین افزایش پیدا می کند که خود موجب احساس شادابی و نشاط می شود.