هیپوترمی یا افت دمای بدن

در برخی شرایط مانند قرار گرفتن طولانی در معرض آب و هوای بسیار سرد و یا غوطه‌ور شدن در آب بسیار سرد، بدن توانایی تولید حرارت لازم برای مقابله با سرمای محیطی را ندارد و در نهایت …

در برخی شرایط مانند قرار گرفتن طولانی در معرض آب و هوای بسیار سرد و یا غوطه‌ور شدن در آب بسیار سرد، بدن توانایی تولید حرارت لازم برای مقابله با سرمای محیطی را ندارد و در نهایت دچار كاهش دمای عمومی بدن می‌گردد. به این حالت اصطلاحاً «هیپوترمی» می‌گویند.
علائم و نشانه این افراد عبارت است از: ابتدا بدن آنها دچار لرز می‌شود، پوست سرد و خشك می‌شود، نبض كند می‌گردد، تعداد تنفس بیمار كمتر از حالت طبیعی می‌شود، درجه حرارت بدن به ۳۵ درجه یا كمتر می‌رسد، خواب‌آلودگی ظاهر می‌شود كه ممكن است به كُما منجر شود و ممكن است ایست قلبی رخ دهد.
همانند سایر سوانح، ابتدا ارزیابی صحنه حادثه، دور كردن یا پرهیز از خطر و درخواست كمك را فراموش نكنید. سپس ارزیابی اولیه مصدوم و انجام مراحل ABC (كنترل راه هوایی، تنفس، ضربان قلب) و دیگر كمك‌های اولیه ضروری در صورت لزوم، انتقال مصدوم به مكان گرم و خشك و ترجیحا سر‌بسته، خارج كردن لباس‌های مرطوب، خیس یا تنگ مصدوم و در صورت امكان پوشاندن لباس خشك به مصدوم و قرار دادن وی در داخل كیسه خواب یا انداختن چند پتوی گرم و خشك بر روی او.
هیچگاه بدن مصدوم را با مالش گرم نكنید و او را نیز تشویق به انجام فعالیت‌های بدنی و راه رفتن نكنید. به‌دلیل كاهش درجه حرارت بدن و بروز اختلال در سیستم الكتریكی قلب، هر ضربه ناگهانی ممكن است منجر به بی‌نظمی‌های بسیار شدید و كشنده در ضربان قلب فرد گردد. بنابراین حتی برای خارج كردن لباس‌های مصدوم ابتدا آنها را قیچی و سپس از بدن مصدوم خارج كنید. در صورتی كه فرد هوشیار است و دچار تهوع و استفراغ شدید نیست، می‌توانید نوشیدنی و غذای گرم به وی بدهید.
▪ نكته:
برای كنترل نبض مصدوم مبتلا به هیپوترمی باید حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه صبر كنید.
▪ مهم:
حتی در صورت فقدان هوشیاری و دیگر علائم حیاتی مثل تنفس و نبض نباید فرد را مرده قلمداد كرد.