آب‌درمانی در ایران

امروزه یكی از منابع مهم جذب جهانگرد، استفاده و بهره‌برداری بهینه از آب‌های گرم و معدنی است. تجربه كشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن در زمینه بهره‌برداری از آب‌های …

امروزه یكی از منابع مهم جذب جهانگرد، استفاده و بهره‌برداری بهینه از آب‌های گرم و معدنی است.
تجربه كشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن در زمینه بهره‌برداری از آب‌های معدنی در راستای سیاست‌های جلب جهانگرد و كشورگردی نشان داده كه اگر این منابع طبیعی با برنامه‌ریزی درست و
به طور بهینه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، علاوه بر ارزش‌های اقتصادی، می‌توانند بخشی از هزینه درمان بیماران را نیز در مقیاس كلی كاهش دهند.آب معدنی از اولین داروهای طبیعی است كه بشر آن را كشف كرده و سابقه استفاده از آن به چندهزار سال پیش بازمی‌گردد.
استفاده علمی از آب‌های معدنی پس از شناخت تركیب و اثرات درمانی آنها در قرن اخیر، تحقق و گسترش یافته است.آب معدنی از راه‌های گوناگون بر بدن و اندام‌ها اثرات نیكویی می‌گذارد. با استفاده مستقیم از آب معدنی در سرچشمه آن به جنبه‌های درمانی آن بهتر می‌توان پی برد. آب معدنی از ویژگی‌های درمانی گوناگونی برخوردار است.آب‌های سولفاته سدیك و منیزیم، ملین، آب‌های بیكربناته، متعادل‌كننده اسید و باز در اندام‌های بدن، آب‌های كلروره سدیك، تحریك‌كننده قوا و درمان‌كننده برخی از بیماری‌های زنانه و آب‌های سولفوره سدیك رادیو اكتیویته گرم، بهبود‌بخش بیماری‌های دستگاه تنفسی است.
كشورهای ایتالیا، فرانسه، ‌آلمان و ژاپن در استفاده از منبع آب‌های معدنی خود سابقه طولانی دارند. استفاده از آب‌های معدنی در ژاپن با ایجاد مراكز جهانگردی مناسب، باعث جذب اكثر مردم شده است به طوری كه طبق آمار سالانه هر ژاپنی یك بار از آب‌های معدنی استفاده می‌كند.
آب‌های معدنی ایران به چهار گروه بی‌كربناته،‌كلروره، سولفاته و سولفوره تقسیم می‌شوند كه هر یك خواص درمانی ویژه دارند.در حال حاضر بیش از ۳۰۰ چشمه آب معدنی در ایران شناسایی شده‌اند كه بیش از ۲۰۰ مورد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برگرفته از كتاب راهنمای آب‌درمانی نوشته حسن زنده‌دل