گل برف یا موگه

گل برف یا موگه این گیاه از تیره لاله هاست در اروپا بصورت وحشی در جنگل ها می روید. گیاهی است دائمی که دارای ریزوم متعدد و نازک بوده و ارتفاع آن به ۱۰ - ۲۰ سانتیمتر می رسد . ساقه آن نرم …

گل برف یا موگه این گیاه از تیره لاله هاست در اروپا بصورت وحشی در جنگل ها می روید. گیاهی است دائمی که دارای ریزوم متعدد و نازک بوده و ارتفاع آن به ۱۰ - ۲۰ سانتیمتر می رسد .
ساقه آن نرم و فاقد گره بوده ، برگها به تعداد دو عدد بشکل تخم مرغی ، نیزه ای که از قاعده گیاه خارج می گردد . گل آذین خوشه ای یکسویه بوده و از گلهای متعدد کوچک سفید رنگ و معطر که شکل زنگوله را دارند، تشکیل شده است . گلها معمولا در اردیبهشت تا تیرماه در روی گیاه ظاهر می شوند.در اروپا مخصوصا آلمان برای گل بریده کشت می کنند که خانمها از آن دسته های کوچکی تهیه کرده جهت تزیین یقه لباس و یا میز نهارخوری و یا اشیای فانتیزی نظیر کوسن و غیره بکار می برند . گل برف به سرما مقاوم بوده ، در منطقه ای که آب و هوای معتدل دارد می تواند زمستان را در هوای آزاد بماند بدون اینکه از سرما آسیب ببیند.
▪ کشت و تکثیر : کشت این گیاه در اواخر تابستان و پاییز صورت می گیرد و تا بهار هم می توان انجام داد. تکثیر آن با تقسیم ریزوم انجام می شود و قطعات ریزوم باید دارای جوانه ریشه دار باشد . آنها را به فاصله ۱۰ - ۶ سانتیمتر و به عمق ۵ - ۳ سانتیمتر می کارند . گیاه یکساله گل نمی دهد . گیاه دوساله تولید برگ کرده ، گاهی خوشه کوچکی تولید می کنند و از سال سوم است که در روی گیاه خوشه قوی و زیبا حاصل می شود.