تکثیر خانگی گیاهان

چه هدیه‌ای زیباتر از یک گیاه گلدانی است که خود شما آن را تکثیر کرده باشید. یک بخش از سرگرمی گیاه‌داری مربوط به ازدیاد و نگهداری گیاهان گلدانی زینتی است که می‌توان با ساده‌ترین …

چه هدیه‌ای زیباتر از یک گیاه گلدانی است که خود شما آن را تکثیر کرده باشید. یک بخش از سرگرمی گیاه‌داری مربوط به ازدیاد و نگهداری گیاهان گلدانی زینتی است که می‌توان با ساده‌ترین روش‌ها در محل نگهداری گیاهان آن را عملی نمود.
قلمه ساقه:
به‌عنوان معمولی‌ترین نوع قلمه در تکثیر و ازدیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمتی از گیاه را که دارای جوانه جانبی یا انتهائی است، از گیاه اصلی جدا کرده و در محیط مناسب که از خاک تشکیل شده قرار داده می‌شود. گلدانی با زهکش مناسب و پر خاک کم پوست سبک و با شن تهیه می‌کنیم و قلمه‌های ۱۰-۷ سانتی‌متری با جوانه انتهائی و حداقل دو جفت برگ از شاخه‌ها سالم قطع کرده و جفت پائینی برگ را حذف و قسمت لخت و عاری از برگ قلمه را در خاک فرو می‌کنیم. به‌طوری که جفت باقی مانده برگ‌ها یا خاک همسطح باشند. با فشار انگشتان، خاک اطراف قلمه را متراکم کرده و سپس آبیاری می‌شود.
برای افزایش رطوبت می‌توان گلدان حاوی قلمه را با کیسه یا چادر پلاستیکی پوشاند و هر روز ۵ دقیقه کیسه را از روی خزانه برداشته تا جریان هوای طبیعی برقرار شود.
روش قلمه ساقه در آپارتمان با تجربه کم گیاه‌داری در مورد گیاهان علفی مانند برگ بید کاربرد بیشتری دارد و عمل آوردن قلمه‌های چوبی و سخت در آپارتمان مشکل است.
قلمه برگ:
گیاهان دیگری مانند (لولمیه آ) و (سان سی ویرا) به وسیله قلمه برگ تکثیر می‌شوند. برگ سالم با دمبرگ را از پیکره اصلی گیاه جدا کرده و دمبرگ را طوری درون خاک گلدان قرار دهید که سطح زیرین برگ باخاک در تماس باشد.
تقسیم بوته:
بسیاری از گیاهان با تقسیم بوته از ناحیه ریشه تکثیر می‌شوند. پس از بیرون آوردن گیاه از گلدان، بوته را با استفاده از چاقوی تیز به چند قسمت تقسیم می‌کنیم به‌طوری که هر قسمت بتواند به‌عنوان گیاهی مستقل به زندگی ادامه دهد. بهترین زمان برای تقسیم بوته، دوران استراحت گیاه است.
پاجوش یا پاگیاه:
در بعضی از گیاهان مانند آناناس و گازمانیا جوانه‌های ایجاد شده را می‌توان پس از رشد به‌صورت گیاهی کوچک با مقداری ریشه از گیاه اصلی جدا کرده و در گلدان جدید کاشت نمائید.
ساقه رونده:
ساقه‌های گسترش یافته از گیاه مادر بر سطح خاک را می‌توان در گلدان‌هائی کوچک که در کنار گلدان اصلی قرار می‌گیرد کاشت نمود و پس از رشد، گیاهک‌ها را از گیاه مادر جدا کرد.