۲۲ بهمن ـ ۱۱ فوریه ـ دوستویفسكی در زاد روز او

فئودور دوستویفسكی Feodor Dostoevsky نویسنده روس در این روز در فوریه ۱۸۲۱ در مسكو به دنیا آمد و ۵۹ سال وچند ماه عمر كرد . پدرش یك پزشك بود كه كشته شد. فئودور قلم و مهارت خود را در شرح و توصیف رنج انسانها …

فئودور دوستویفسكی Feodor Dostoevsky نویسنده روس در این روز در فوریه ۱۸۲۱ در مسكو به دنیا آمد و ۵۹ سال وچند ماه عمر كرد . پدرش یك پزشك بود كه كشته شد. فئودور قلم و مهارت خود را در شرح و توصیف رنج انسانها بكار برد.
وی كه دارای افكار سوسیالیستی بود به همین دلیل در سال ۱۸۴۸ دستگیر و زندانی شد . در پی ۴ سال زندان ، او را به چهار سال تبعید هم محكوم كردند. محصول این دوران كتاب « یادداشتهایی از خانه مردگان » بود. دیدار دوستوفسكی از آلمان، انگلستان ، فرا نسه و ایتالیا جهان بینی اورا گسترش داد. او لندن آن زمان را پایتخت كاپیتالیسم جهان نامید.
مهمترین داستانهای او ؛ جنایت و مجازات ، شبهای سفید ، مضاعف ، و برادران كارامازوف هستند.
بررسی زندگی دوستویفسكی توسط پژوهشگران قرن ۲۰ باعث شده است كه اصحاب اندیشه مخالف را به جای فرستادن به زندان و تبعید با اعمال شاقه ؛ تنها منزوی كنند و رفت و آمد آنان را محدود سازند ، زیرا ثابت شد كه محبس، تفكرات اندیشمندان را تیز تر می كند . به علاوه ، هدف از زندان متنبه ساختن و اصلاح فرد است كه در مورد اصحاب فكر مصداق ندارد.