ختنه‌شان كنید سرطان نگیرند

پژوهشگران معتقدند ختنه كردن در پیشگیری از انتقال و ابتلا به بیماری ایدز به قدری موثر و موفق است كه تقریبا شبیه به اثرات واكسن ایدز خواهد بود. سال‌هاست كه پژوهشگران در جست وجوی …

پژوهشگران معتقدند ختنه كردن در پیشگیری از انتقال و ابتلا به بیماری ایدز به قدری موثر و موفق است كه تقریبا شبیه به اثرات واكسن ایدز خواهد بود. سال‌هاست كه پژوهشگران در جست وجوی كشف واكسنی برای پیشگیری از بیماری ایدز هستند اما متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده، هیچ موفقیت قابل توجهی در این زمینه به دست نیامده است. با این وجود، محققان به تازگی دریافته‌اند كه ختنه كردن كه سال‌ها در برخی از جوامع بشری و به ویژه در كشورهای اسلامی مرسوم بوده است می‌تواند اثری مثل همین واكسن رویایی ایدز داشته باشد.
براساس مطالعات جدیدی كه در كشورهای كنیا و اوگاندا صورت گرفته است، ختنه كردن پسر بچه‌ها می‌تواند تا حدود ۵۰ درصد خطر انتقال بیماری ایدز را كاهش دهد. پژوهشگران كه ۴۹۹۶ مرد اوگاندایی و ۲۷۸۴ مرد كنیایی با محدوده سنی ۱۵ تا ۴۹ را مورد بررسی قرار داده‌اند اعلام كردند، خطر ابتلا و نیز انتقال بیماری ایدز در میان مردهایی كه ختنه شده بودند، به طور قابل توجهی كمتر از بقیه بود.
نتایج این مطالعه به قدری شفاف و قوی بود كه موسسه ملی سلامت آمریكا را وادار كرده به تمام والدین توصیه كند تا فرزندان پسر خود را حتما ختنه كنند. در ضمن به تمام كشورها پیشنهاد شده است كلینیك‌ها و درمانگاه‌های مجهز همراه با افراد آموزش دیده‌ای را فراهم كنند كه در راستای ارائه خدمات در این زمینه به مردم خدمت كنند.
پژوهشگران این طرح اعلام كردند واقعیت اینجاست كه ما سال‌ها تا دستیابی به واكسن ایدز فاصله داریم اما در طول این مدت نباید فرصت را از دست بدهیم و از مقابله و پیشگیری بیماری ایدز دست برداریم.
با این حساب به نظر می‌رسد در شرایط كنونی ختنه كردن جایگزینی برای واكسن ایدز باشد و تا حدودی برای ما همانند آن عمل كند. مسلما تلاش‌های ما برای كشف این واكسن ادامه پیدا می‌كند اما تا زمان حصول نتیجه، ابزاری قدرتمند و در عین حال ساده در اختیار است كه از سال‌های دور در كشورهای اسلامی به آن توصیه و سفارش شده است.

دكتر زهرا حسینی