بحر در سبو ؛ سخاوت این خاندان...

● رسول اكرم(ص): ▪ «ان فی الجنهٔ بیتاً یقال له بیت الاسخیاء» ▪ «در بهشت، خانه ای است كه آن را خانه سخاوتمندان می نامند» ▪ نهج الفصاحه یكی از بنی امیه و یكی از بنی هاشم، بر یكدیگر فخر می …

● رسول اكرم(ص):
▪ «ان فی الجنهٔ بیتاً یقال له بیت الاسخیاء»
▪ «در بهشت، خانه ای است كه آن را خانه سخاوتمندان می نامند»
▪ نهج الفصاحه
یكی از بنی امیه و یكی از بنی هاشم، بر یكدیگر فخر می كردند و هر یك، می گفت: «خاندان ما جوانمردتر است.» سرانجام گفتند: «باید بیازماییم كه كدام یك از خاندان ما جوانمردتر است.»
پس، آن كه از بنی امیه بود، نزدیك یكی از بزرگان خاندانش آمد و كمك خواست. خواجه، ده هزار درهمش بداد. به نزدیكی دیگری رفت و ده هزار دیگر بگرفت تا ده كس و از هر كس ده هزار درهم گرفت تا یكصد هزار درم شد. آنگاه به بنی هاشمی گفت: «من از بزرگان خود صد هزار درم بستدم، تو نیز برو و بزرگان خویش بیازمای تا ببینیم كدام جوانمردتر است.»
هاشمی، نزدیك حسین بن علی(ع) آمد. امام حسین(ع) یكصد هزار درم بداد !نزدیك عبدا... بن جعفر آمد، او نیز یكصد هزار درم بداد، نزدیك عبدا... بن ربیعه آمد، او نیز یكصد هزار درم بداد.
پس بازگشت با سیصد هزار درم و به آن كس كه از بنی امیه بود، گفت: «خاندان تو، همت از خاندان من آموخته اند، اكنون بیا تا به نزدیك ایشان بازگردیم تا ببینیم چه پیش می آید.»
پس بازگشتند و هر یكی، بزرگ خود را گفت كه: «از جایی دیگر، نیازمان برآورده گشت، اكنون درمها را پس بگیرید.»
بزرگان بنی امیه پس گرفتند.
آنگاه نزد بزرگان بنی هاشم آمدند كه: «درمها را پس بگیرید.»
ایشان گفتند: «ما داده خود را باز نستانیم. اگر به این درمها نیازی نیست، به هر كسی كه می خواهی صدقه بده!»

قابوسنامه- عنصرالمعانی كیكاووس بن اسكندر