داریوش افراسیابی

نوازنده گیتار كلاسیك (موسیقی فلامنكو) آشنایی وی با موسیقی از طریق نواختن طبلهای جاز آغاز گردید كه در ایران این ساز كوبه ای با نام جاز معروف است و نوازنده ی آنرا جازیست می نامند. …

نوازنده گیتار كلاسیك (موسیقی فلامنكو) آشنایی وی با موسیقی از طریق نواختن طبلهای جاز آغاز گردید كه در ایران این ساز كوبه ای با نام جاز معروف است و نوازنده ی آنرا جازیست می نامند.
در مسابقات هنری سراسر كشور كه در سالهای ۴۸-۴۷ برگزار شد در این رشته به مدال های طلا و نقره دست پیدا كرد و پس از آن به آموزش ساكسیفون پرداخت و در گروههای آنزمان بنوازندگی طبلهای جاز و ساكسیفون مشغول شد.
آشنایی وی با گیتار در همان زمان (۴۸-۴۷) از طریق آشنایی با باقر مؤذن بود كه وی نیز در مسابقات هنری در رشته ی گیتار شركت كرده بود و پس از خاتمه ی این فستیوال هنری تصمیم بر آن گرفتم كه نوازندگی این ساز را نیز بیاموزم. اولین معلم گیتار وی باقر مؤذن بود و آهنگسازی را نزد شریف لطفی آموخت و پس از آن گیتار رانزد
Thomas Bremen توماس برمن در آلمان ادامه داد.
از سال ۱۳۵۳ در كنسرواتور موسیقی تهران در زمان مدیریت علی رهبری بتدریس گیتار كلاسیك پرداخت كه تا سال ۱۳۵۸ انقلاب فرهنگی ادامه پیدا كرد.
كنسرتهای زیادی را در طول آنزمان در ایران برگزار نمود، كه تكنوازی و همنوازی بودند و همنوازی ها با ویلن – فلوت – پیانو – و همنوازی دو گیتار بود كه قطعات كلاسیك + فلامنكو و آثار خوكار را اجرا می كرد.
▪ از نوازندگانی كه افتخار همكاری با آن را داشته است:
فرهاد شمس (فلوت) كه در حال حاضر مقیم آلمان است، خانم مهرك صفائیه (پیانو)- مهستی كامدار (ویلن) مقیم آلمان و نوازنده اركستر سمفونیك لودویك هافن – هدایت (شاهرخ) پرتوی (گیتار) كالم میثاقیان (سنتور) بهرام مظفریان (گیتار) جمشید شجاعی (سنتور).
اولین قطعه ی طولانی خود را با نام صدای پای باد كه كنسرتو گیتار است و در سال ۱۳۵۲ نوشته شده با اركستر سمفونیك تهران در سال ۱۳۵۹ ضبط كرد.
قطعات دیگری برای تكنوازی گیتار و همنوازی با دیگر سازها نوشت.
«گات ها» نام قطعاتی هستند كه برای تكنوازی و همنوازی در خارج از ایران نوشته است كه مجموعاً ۹ گات می باشند. اكثراً دارای تم های ایرانی هستند و استفاده از واژه (گات) بیشتر بمنظور پرهیز از كاربرد اصطلاحات رایج در موسیقی كلاسیك از قبیل، اتود، پرلود، سونات و... و یا نام ها دیگری كه مفهوم معنایی مشخصی را به شنونده القاء می كنند بوده است و گات بمعنای سرود و آهنگ است كه در آینده نزدیكی این مجموعه منتشر خواهند گردید. ۲ مجموعه دیگر قطعات برای گیتار نیز آماده ی چاپ می باشند.
▪ ۴ كتاب تاكنون در زمینه ی موسیقی نوشته و یا ترجمه كرده است:
۱) روش نواختن گیتار كلاسیك
۲) تاریخچه ی گیتار كلاسیك (ترجمه)
۳) موسیقی ایرانی از نگاهی دیگر(در دست چاپ)
۴) تئوری مقدماتی موسیقی، ترجمه (در دست چاپ)
تمامی آثار اجرایی و نوشتاری من بوسیله ی انتشارات سرود در آینده نزدیكی در دست چاپ هستند. نوشتن بیش از یكصد مقاله در زمینه های موسیقی، نقاشی، هنری، اجتماعی كه در نشریات داخل و خارج از ایران تاكنون بچاپ رسیده است.